Musikk

Kulturrådet innrømmer at ny ordning slår uheldig ut

Etter at Vårt Land ba Kulturrådet begrunne avslaget, åpner Kulturrådet for at Bergen domkor kan sende inn en klage.

Bergen domkor har i flere år fått støtte gjennom Kirkemusikkordningen. 1. januar i år opphørte den, og midlene ble overført til andre støtteordninger hos Kulturrådet. Flere informasjonsmøter om saken ble holdt, og Bergen domkor fikk løfter om at pengene fortsatt skulle være tilgjenglige, gjennom øvrige ordninger.

Etter råd fra rådets konsulent, søkte de den såkalte arrangørstøtteordningen. Men fikk avslag.

– Vi er i limbo, sier domkantor Kjetil Almenning til Vårt Land, og sier domkoret nå får store problemer med å gjennomføre årets program som planlagt.

Åpner for klage.

Etter at Vårt Land varslet at avisen ville omtale saken, medgir Kulturrådet at omleggingen har fått 'utilsiktede konsekvenser'.

– Hvorfor fikk Bergen domkor avslag?

– Vi ser at endringen har fått utilsiktede konsekvenser for Bergen domkor, og har derfor åpnet for at de kan sende inn en klage på dette konkrete vedtaket. Vi regner Bergen domkor som et semiprofesjonelt kor, og henviste dem derfor i 2019 til å søke aktivitetsmidler hos Norges korforbund. Dessverre ser vi at overføringen kan ha ført til at Bergen domkor ikke har den samme muligheten til å få støtte på det nivået de har hatt tidligere. Så fort vi mottar en klage vil vi se på denne saken på nytt, skriver Agnes Kroepelien, leder for musikkseksjonen i Kulturrådet, i en epost til Vårt Land.

Sier kirkemusikken kan få økte midler

Både domkantor Kjetil Almenning og musikernes fagorganisasjon Creo krever nå er tydeligere begrunnelse for hvorfor Kirkemusikkordningen ble lagt om. Og de er bekymret for fremtiden.

– Har de grunn til å være bekymret for at Kulturrådet ikke vil holde løftene sine?

– De har ingen grunn til å være bekymret. Vi følger denne omleggingen tett, og i 2019 har vi ført statistikk over hvor mange kirkemusikkprosjekter som har fått støtte på tvers av alle ordningene på musikk. Dette vil vi fortsette med i 2020. I 2019 ble det bevilget ca 35 millioner kroner til 125 forskjellige prosjekter som enten helt eller delvis kan karakteriseres som kirkemusikkprosjekter. Vi har jobbet mye med veiledning og informasjon det siste året, og inntrykket vårt er at endringen allerede er etablert hos mange, og at søkerne treffer riktig ordning.

– De ber om bedre begrunnelse for omleggingen. Hva har du å si til dette?

– Begrunnelsen er at vi ønsker å stimulere og videreutvikle et kirkemusikkfelt som både er profesjonelt og holder et høyt kunstnerisk nivå. Når vi innlemmer kirkemusikken i de øvrige musikkordningene kan vi se det i sammenheng med resten av musikkfeltet. Samlet sett kan dette føre til økte midler til kirkemusikk-prosjekter, noe vi allerede nå ser eksempler på, skriver Kroepelien.

– Hva betyr 'semiprofesjonell'?

Domkantor Kjetil Almenning er glad for at Kulturrådet svarer, men sier domkoret fortsatt er 'i limbo', siden en klage ikke blir behandlet før til våren. Får de medhold, har de kort tid til å planlegge høsten. Almenning sier han er skeptisk til hvorvidt omleggingen er bra for kirkemusikken på sikt, og etterlyser fortsatt begrunnelse for avslaget:

– De svarer ikke på om det var søknaden vår som er for dårlig, eller om vi bare har søkt på feil ordning.

– Det virker som at problemet at dere ikke holder høyt nok nivå?

– De kaller oss semiprofesjonelle. Hva betyr det? Det er ikke et ord vi bruker. Vi prøver å drive på en profesjonell måte, og vi samarbeider med profesjonelle. Alt det andre arbeidet er basert på frivillighet, og sånn må det være. Vi kan ikke legge om grunnstrukturen vår bare for å få tak i Kulturrådsmidlene, sier han.

Vil ikke legge om driftsmodellen

Almenning mener kirkemusikkordningen var god, fordi den tok høyde for særpreget ved hvordan det kirkemusikalske arbeidet drives.

– Kulturrådet argumenterer med at omleggingen vil styrke kirkemusikken. Det vil jeg gjerne heie på, men ikke hvis det betyr at domkorene må legge om driften sin betraktelig.

– Kan ikke kirken tenke nytt, og outsource kirkemusikken til helprofesjonelle innholdsleverandører?

– Da blir vi i så fall en ren arrangør. Jeg vet ikke hvordan Kulturrådet nå har tenkt å legge løpet, men hvis flere i kirkemusikkmiljøet og flere domkor opplever det samme som oss, trenger vi en større prinsipiell debatt.

LES MER:

I Levanger blomstrer kulturarbeidet i kirka. Nå er de spent på om Kulturrådet i Oslo vil se verdien av det som skjer i fremtiden

– Den økonomiske ressurstilgangen nærmest favoriserer en kirke som sekulariserer seg selv til å bli en allmenn kulturscene, skriver domkantor Magnus Myhre.

Er dette Kultur-Norges best bevarte hemmelighet?

– Kultursuksessen må få følger for gudstjenestelivet

---

Kirkemusikkens fremtid

  • 1. januar i år opphørte Kulturrådets kirkemusikkordning. Dette var en økonomisk støtteordning rettet mot kirkemusikk, som ble opprettet i 2005 på bakgrunn av et Stortingsvedtak.
  • I en artikkelserie ser Vårt Land på kirkemusikkens rammebetingelser.
  • 12. februar: Kirken trenger et kulturløft – og en holdningsendring
  • 17. februar: I Levanger blomstrer kulturarbeidet i kirken etter flere år med Kulturrådsstøtte.
  • 19. februar: – Det holdes for mange konserter. Dette lider gudstjenestene under, sier domkantor Magne Draagen.
  • 20. februar: Tilskuddene gjør at kirken sekulariserer seg selv, mener domkantor i Molde.

---

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk