Intelligens og inderlighet

Det er ingen friksjon mellom familieverdier og kunstnerambisjoner i Little Women. Den tungt oscarnominerte filmen er mesterlig i sin kombinasjon av tilgjengelighet og integritet.

Florence Pugh og Saoirse Ronan er oscarnominerte for rollene i Little Women. Emma Watson (t.h.) spiller den tradisjonelle eldstesøsteren.
Publisert Sist oppdatert

Sett fra en viss avstand, var det ikke innlysende at filmskaperen Greta Gerwig ville gi seg i kast med en roman fra 1868. 36-åringen har, siden gjennombruddet med Greenberg i 2010, beskjeftiget seg med høyst samtidige problemstillinger, både som regissør, som manusforfatter og som skuespiller i ektemannen Noah Baumbachs filmer. Men danseren i Frances Ha (2012), den ferske studenten i Mistress America (2015) og den kulturhungrige småbyjenta i Lady Bird (2017) har alle sterke fellestrekk med hovedpersonene i Louise Mary Wilcots beretning fra nordstatene under borgerkrigen.

Eierskap

Som så mange amerikanere, vokste Gerwig opp med et sterkt forhold til Little Women, og da hun gjenoppsøkte den som voksen, forstod hun at den måtte bli film. «Jeg gjenkjente hver setning, …», uttalte hun til The Wrap tidligere denne uken. «… men det var som jeg aldri hadde lest den før. Den var fullstendig moderne og relevant og merkelig og handlet om akkurat mine interesser: Forfatterskap, eierskap, kvinner, penger og krysningspunktene mellom alt sammen.»

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP