Hun hentet kirkekunsten inn i modernismen
NY UTSTILLING: Anna-Eva Bergman var en av Norges aller største moderne kunstnere. I bunn hadde hun en dyp interesse for middelalderens kirkeutsmykninger.
MODERNISME MED TVIST: Konservator Ida Bronken har jobbet med å restaurere Anna-Eva Bergmans «Komposisjon» fra 1951. Det tredelte verket ble laget mens Bergman oppholdt seg i Norge, og er malt med bladmetall på måter som gir assosiasjoner eldre norsk kirkekunst.
Erlend Berge
– Hva er det som finnes bortenfor, bortenfor? Hva er det uendelige, det evige? Dette er noe Bergman er opptatt av i bildene sine.
Seniorkurator ved Nasjonalmuseet, Wenche Volle, snakker om Anna-Eva Bergman (1909–1987). Alles øyne synes å være på den norske kunstneren om dagen, og prisene på bildene har skutt i været. I fjor sommer gikk en stor retrospektiv utstilling av stabelen i Paris, og Bergman er også et trekkplaster i oljefondssjef Nikolai Tangens mye omtalte kunstsamling.
Bergman er særlig kjent for sine monumentale, skimrende og abstrakte malerier fra rundt 1950 og fremover. Det er veien frem til disse gåtefulle og nesten svevende komposisjonene som er utgangspunkt for Nasjonalmuseets sommerutstilling, Hun blir Anna-Eva Bergman.
Bestill abonnement her
KJØP