Hellig vin

Blod og druer presses ut og blir til vin i kalken.

Et tysk miniatyr-maleri fra rundt 1500. Faksimile fra boken Monks and Wine av Desmond Seward, New York 1979.
Et tysk miniatyr-maleri fra rundt 1500. Faksimile fra boken Monks and Wine av Desmond Seward, New York 1979.
«Kristus i vinpressen», anonym maler, sannsynligvis tidlig 1700-tall. Borre kirke i Vestfold.
«Kristus i vinpressen», anonym maler, sannsynligvis tidlig 1700-tall. Borre kirke i Vestfold.
Publisert Sist oppdatert

Mandag denne uken: Jeg leser i en bok av Harry Fett fra 1911 at det skal henge et maleri i Borre kirke utenfor Horten, med motivet «Kristus i vinpressen». Tirsdag formiddag: Etter en drøy times kjøring fra Oslo blir jeg låst inn i den over ni hundre år gamle steinkirken av sogneprest Carl-Ove Fæster.

Presten forteller at Borre kirke i middelalderen var nest viktigste pilegrimsmål i Norge etter Nidarosdomen. Mest berømt for det gigantiske Borre-korset fra 1200-tallet. Men jeg er mer interessert i maleriet som henger på nordveggen av kirken. Kunstneren er ukjent, det er sannsynligvis malt på begynnelsen av 1700-tallet. Egentlig et vakkert bilde, til tross for motivets groteske gru: Kristus står i persekaret og tråkker vindruene, mens blodet fosser ut av såret i siden og blander seg i druesaften.

Dette er Jesu blod, bokstavelig talt, men det renner ganske pent og pyntelig ned i kalken nederst til venstre i bildet. I bildet ses også torturinstrumentene: nagler, spyd, pisk, eddiksvampen på en stokk, og i forgrunnen terningene soldatene brukte til å trekke lodd om klærne hans.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP