Frahmtiden er ny-klassisk
Den klassiske musikken har av flere blitt erklært for antikvarisk. Nå vekkes den imidlertid til live igjen gjennom sjangeren ny-klassisk.
Nils Frahm fylte Folketeatret i Oslo forrige mandag. Han er en av de fremste utøverne av den såkalt nyklassiske musikken, som lar seg inspirere både av klassisk og elektronisk musikk. Bildet er fra Traumzeitfestival i 2014.
RAINER KNAEPPER
Det er vanskelig å sette en merkelapp på publikummet som befolket seteradene i Folketeateret mandag kveld. Et fordomsfullt blikk ville kanskje kalt dem en blanding av hippier med rastafletter og løse klær, hippe studenter fra Westerdals og «øvre Blindern», og eldre mennesker i dress og kjole.
Den tyske ny-klassiske komponisten Nils Frahm danser ut på scenen. Bak ham er en brokete forsamling av instrumenter som inkluderer en rekke synthesizere fra 1970 og 1980-tallet, samt et piano.
Like etter flyter de orgelaktige tonene ut fra den ene synthesizeren – like varm som det gule lyset som belyser scenen. Plutselig slår musikken over i et lydbilde som kunne vært hentet fra Berlins nattklubber. Flere i publikum jubler ekstatisk.
Bestill abonnement her
KJØP