Frahmtiden er ny-klassisk

Den klassiske musikken har av flere blitt erklært for antikvarisk. Nå vekkes den imidlertid til live igjen gjennom sjangeren ny-klassisk.

Nils Frahm fylte Folketeatret i Oslo forrige mandag. Han er en av de fremste utøverne av den såkalt nyklassiske musikken, som lar seg inspirere både av klassisk og elektronisk musikk. Bildet er fra Traumzeitfestival i 2014.
Publisert Sist oppdatert

Det er vanskelig å sette en merke­lapp på publikummet som befolket seteradene i Folke­teateret mandag kveld. Et fordomsfullt blikk ville kanskje kalt dem en blanding av hippier med rasta­fletter og løse klær, hippe ­studenter fra Westerdals og «øvre Blindern», og eldre mennesker i dress og kjole.

Den tyske ny-klassiske komponisten Nils Frahm danser ut på scenen. Bak ham er en brokete forsamling av instrumenter som inkluderer en rekke synthesizere fra 1970 og 1980-tallet, samt et piano.

Like etter flyter de orgelaktige­ tonene ut fra den ene synthesizeren – like varm som det gule lyset som belyser scenen. Plutselig slår musikken over i et lydbilde som kunne vært hentet fra Berlins nattklubber. Flere i ­publikum jubler ekstatisk.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP