Fra gudeføderske til folketradisjonsbærer
Jomfru Maria var i middelalderen den sterke gudsmoderen. Senere ble hun snill og omsorgsfull. I vår tid er hun redusert til seksualisert objekt.
Enebakk-Madonnaen på Kulturhistorisk museum er fra 1200-tallet, og representerer en fremstilling av gudsmoderen midt i perioden postdoktor Karoline Kjesrud har forsket på.
Lars O. Flydal
Synet på jomfru Maria har endret seg dramatisk gjennom historien. Fra å bli framstilt som opphavet til den nye religionen, ble hun i middelalderen framstilt som en opphøyd herskerinne – før hun med reformasjonen ble fjernet fra kirkene og befestet sin plass i folketroen.
– Etter 1537 ble Maria gradvis kastet ut av kirken. Rent fysisk ble bilder og skulpturer fjernet, og Maria forsvant også fra ritualer, prekener og liturgi – og de fleste festdagene hennes ble ikke lenger markert, forteller Karoline Kjesrud, som er postdoktor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo.
Hun forsker på hvordan mennesker kommuniserer og lar seg påvirke av ulike visuelle motiver og symboler. Fremstillinger – og oppfatningen av jomfru Maria har vært grunnlaget for en ny undersøkelse, som har hatt hovedvekt på perioden fra kristningen og frem til det første hundreåret etter reformasjonen.
Bestill abonnement her
KJØP