Musikk

Fortidens stemmer

76 år etter Gustav Vigelands død, forsøker kunstnere å gjenfinne lyden av ham.

– Folk spør meg gjerne om jeg tror på slike ting, livet etter døden og åndelige stemmer. Da synes jeg det er morsommere å si ja enn nei. Det finnes jo saker og ting det er vanskelig å forklare.

Den svenske kunstneren og komponisten Carl Michael von Hausswolff forteller om den soniske spøkelsesjakten han har drevet med i flere år.

– Å avfeie disse tingene er tråkigt, da stenger man alle dører til de fenomenene rundt om i verden som vi ikke vet noe om. Som kunstner er jeg alltid nysgjerrig.

LES OGSÅ: Disse partienes velgere tror mest på spøkelser

Energikampen

På vårparten dro von Hausswolff og den amerikanske musikeren Michael Esposito til Vigeland-museet i Oslo, der billedhuggeren selv bodde, på jakt etter stemmer fra fortiden. Det manifesterer seg gjerne som energi, mener svensken.

– Det er alltid oppe til diskusjon hva energi er, alt fra elektrisitet til den livsenergien som innebærer selve livet. Vi er på jakt etter en spesiell type energi.

Med «ganske enkle innspillingsapparater» leter duoen etter denne energien de mener finnes i ulike rom. Han minnes å komme inn i et lokale der folk hadde blitt torturert, og hvordan han kjente at det var en egen energi i veggene. Gjenværende fra de menneskene som ble utsatt for tortur. Von Hausswolff mener at selv om dette ikke er beviselig rent vitenskapelig, så kan man ikke avvise det som tull.

– Sliter dere med at folk ikke tror dere?

– Av og til. Vi vil ikke være dogmatiske, men starte en åpen dialog om døden og det åndelige. Det handler om å undersøke det å dø og livet etter døden – ting både filosofer og teologer har syslet med i alle år, forteller han.

– Det er ingen som vet hva som skjer etter døden. Man kan tilhøre en religion, og da finnes det tro, men ingen kan vite med sikkerhet hva som skjer. Det er opp til hver og en å tro hva de vil. Vi forsøker ikke å legge frem noe vitenskapelig, vi bare viser frem.

LES OGSÅ: – Det finnes spøkelser på Slottet

Knirkende dører

Å hente frem det de mener er «tegn fra den andre siden», hører til et felt innenfor parapsykologien som kalles Electronic Voice Phenomena (EVP). Fenomenet er basert på en tanke om at man ved hjelp av opptaksapparater kan dokumentere åndelige stemmer. Den svenske komponisten forteller at de går mikroskopisk til verks på de romlige lydene de tar opp, at det kan være små lyder i knirkende dører eller gnissende gulv.

– Iblant kan man høre uvanlig lyd som oppstår, som kan høres ut som stemmer. Da forsøker vi å hente frem det i etterarbeidet, fjerne enkelte frekvenser og forsterke det vi vil lytte nærmere på. Man kan selvfølgelig mene at disse lydene bare stimulerer fantasi, men nettopp fordi ingen kan bevise noe av dette, forsøker vi å være åpne og skape en åpen situasjon så folk kan bygge sine egne erfaringer.

Von Hausswolff og Esposito har samarbeidet om flere slike prosjekter. Han minnes da de var i Drottningholms slottsteater utenfor Stockholm i 2012. Teateret brant i 1762, og fire mennesker klarte ikke å komme seg ut av flammehavet.

– Dette var et prosjekt i forbindelse med John Cages 100-årsdag, og da hørte vi en stemme som helt enkelt sa gratulerer. En annen stemme sa jeg døde her.

Forventninger

Prosjektet er gjort i forbindelse med Gustav Vigelands 150-årsjubileum og årets utgave av samtidsmusikkfestivalen Ultima, som i år sammenfaller med Oslo kulturnatt. Duoen kaller det en «performance-forelesning», en slags kunstnerisk innrammet forelesning.

– Publikum kan forvente seg ganske spennende ting. Det er spesielt å sitte der på kvelden og høre på noe som er spilt inn akkurat der. Jeg tror det blir en veldig følelse av nærhet. Om det spøker vet jeg ikke, men jeg tror det blir ganske fint. Vi har i hvert fall ikke hørt noe ondskap der.

---

Ultimafestivalen

  • – Nordens første samtidsmusikkfestival.
  • – Årlig arrangement siden 1991. Oppvisningene skjer på en rekke steder i Oslo, fra Oslo konserthus og Den Norske Opera og Ballett til museer og industrilokaler.
  • – Festivalen skal «fremme kunstnerisk egenart, trender og innovasjon, og gjøre musikk av høy kunstnerisk kvalitet tilgjengelig for flest mulig».
  • Kilde: ultima.no

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk