Færre leser, men norske forlag er sterke i troen
LITTERATUR: Kostnadskutt, omorganisering, og nedbemanning preger Norges tre største forlagshus. Og inn fra siden kommer to nye forlag med store ambisjoner. Hva skjer egentlig i den norske bokbransjen?
SATSER PÅ NORSK: Anne Fløtaker leder avdelingen for skjønnlitteratur i ganske så ferske Bonnier Norsk Forlag. Forlaget har begynte å jobbe mer målrettet med nye norske forfatterskap. Bak Fløtaker henger et fotografi Hans-Olav Forsang.
Sindre Deschington
Denne våren har kostnadskutt, omorganisering og nedbemanninger preget Norges tre største forlagshus – Cappelen Damm, Aschehoug og Gyldendal. Rett før helgen ble det klart at utfordreren Bonnier Norsk Forlag også skal nedbemanne.
– Det er blitt veldig mye dyrere å drive forleggeri, og vanskeligere å få en akseptabel bunnlinje, uttalte forlagssjef Alexander Even Henriksen til bransjemediet Bok365.
Kuttene kommer i en tid der papirboken taper terreng, og der folk rett og slett leser færre bøker, som Leserundersøkelsen 2024 viste. Likevel er det mye optimisme å spore i den delen av bransjen vi har snakket med: de som tar seg av skjønnlitteraturen.