Et storslått verk som minner oss om vår egen eksistens
For Stein Austrud er naturen og den menneskelige stemmen og nærheten med på å fargelegge musikken han skriver. Sterkest farge gir likevel sønnen Emanuels dans i rullestolen.
DEBUT: Stein Austrud har i flere tiår vært musiker og bakmann for andre artister. Nå har han brukt korona-tiden til å lage sin første egne innspilling, som Vårt Lands anmelder mener har blitt et storslaget verk.
Peder Austrud
52-åringen har i en årrekke vært bakmann for en lang rekke artister og musikere her i landet. På 1980 og 1990-tallet var han både produsent og tangentspiller på dusinvis av både kristne og sekulære innspillinger og konserter. Mannen, med utdanning fra musikklinja i Staffeldtsgate i Oslo, er i dag fast musiker i bandet til Mari Boine. De siste 30 årene har han jobbet mye også med andre samiske musikere, blant annet i kirkesammenheng i Nord-Norge.
Nå skal han på førjulsturné med Helene Bøksle, etter en lang koronaperiode uten live-spillinger. Midt oppi nedstengning og annen pandemi-elendighet, har han omsider har fått anledning til å jobbe med sin egen musikk også. Resultatet kan vi høre på det første albumet i et trippel-prosjekt kalt We Meet, We Touch, I Am, som er blitt en hymne til livet og skaperverket. Men også til det som er annerledes, som han daglig forholder seg til som far til en funksjonshemmet, men likevel danseglad gutt.
Noe evig
Bestill abonnement her
KJØP