En betalt bestevenn

Når barn ser heltene sine på Youtube, ser de også skjult reklame. Det bør bekymre både foreldre og Forbrukerombudet.

Tre av fire norske barn bruker Youtube ukentlig. Mange av videoene inneholder reklame, pakket inn som gode råd fra en person barna beundrer.
Publisert Sist oppdatert

– De sier at de alltid kommer med ærlige meninger, at de aldri lyver, sier 15 år gamle Selma.

Hun snakker om sin største Youtube-favoritt, Celina Karine Myhra og Agnes Lovise Haugen. Jentene markedsfører seg selv som «din storesøster på nettet». Det gjør at både Selma og venninna Agnes stoler på at de ikke prøver å lure dem, til tross for at videoen der jentene snakker om pubertet og mensen, er betalt av bindprodusenten Libresse.

– Jeg vet jo at de sier nei til veldig mange ting de får tilbud om, sier Selma.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP