Drømmedikteren
LITTERATUR: Mye fint kan skje når forfatteren bare måker på, mener Erlend O. Nødtvedt. I sin siste og Kritikerpris-nominerte diktbok tar han seg inn i drømmenes ville verden.
KJENT STIL: Erlend O. Nødtvedt har etablert seg som en av våre mest kjente nåtidspoeter. Bergenseren er kjent for å mikse arkaiske og moderne skrivemåter, og for lek med litteraturhistorien ispedd det selvbiografiske.
Paul S. Amundsen
Erlend O. Nødtvedt har reist seg fra sykeleiet, etter en djevelsk bihulebetennelse, og møtt opp på spisestedet Tempo tempo i Bergen. Foranledningen er hans siste utgivelse Olav Nygards seng. Boken, som blant annet fikk rosende omtale i herværende avis, er nominert til Kritikerprisen, som deles ut neste uke, den 7. mars.
Men først vil Vårt Lands journalist snakke om rollen han fyller som poet. Nødtvedts ansikt er nemlig kjent fra nokså iøynefallende portretter, ja, skal vi kalle det iscenesettelser?
Lusekofte i vilt vestlandslandskap, dramatisk positur med hardingfele, alvorstynget portrettfoto à la 1800-tallet, avslappet posering med Toyota, sigarett og hodeskalle i anledning road trip-romanen Vestlandet.