Kultur

Disse skal hjelpe Widvey å gjøre kulturen kommersiell

I dag lanserte kulturministeren sitt næringspolitiske råd for kulturelle og kreative næringer.

Lars von Triers filmprodusent Peter Aalbæk Jensen og Jo Nesbøs svenske agent Tor Jonasson er blant de 16 personene som skal gi kulturminister Thorhild Widvey råd om hvordan drive næringsutvikling på kulturfeltet.

Kulturdepartementet har plukket ut folk som har hatt kommersiell suksess innenfor dataspill, musikk, film, design, arkitektur, litteratur, IKT og finans til et nytt næringspolitisk råd, som ble lansert i dag.

LES OGSÅ: – Entreprenørskap kan ta livet av kunstneren

Styrke konkurransekraften

– Norsk kunst og kultur har et stort potensial for å styrke Norges konkurransekraft. Jeg er glad for at vi har fått så kompetente og suksessrike medspillere til å gi råd om hvordan vi best hevder oss i den globale konkurransen, som nå foregår lokalt, sier kulturminister Thorhild Widvey i en pressemelding.

Designer Leila Hafzi, Erlend Mogård Larsen, som er daglig leder i Bylarm, og Anne Gaathaug, forlagssjef i Kagge Forlag er blant rådsmedlemmene. Rådet får Anne-Britt Gran, professor ved Handelshøyskolen BI, som sekretær.

LES KOMMENTAREN: Motvillige entreprenørar

Ut til publikum

– Hvordan vi best styrker verdikjedene og sørger for at norsk kunstnerisk innhold når ut til publikum, og hvordan inntektene kan gå tilbake til norske bransjer og investeres i morgendagens talenter er viktige spørsmål rådet skal se på, sier kulturminister Widvey.

Da rådet ble lansert i april, ba regjeringen om innspill til medlemmer. De fikk inn over 70 forslag, og ni av de 16 rådsmedlemmene som har blitt valgt ut, er basert på eksterne innspill.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur