De brakte modernismen til  konservative Irland

KUNST: For Evie Hone and Mainie Jellett var den moderne kunsten både åndelig og samfunnsnyttig. Nå vises de to pionerene sammen for første gang på det irske nasjonalgalleriet. 

Jellett The virgin of the Éire
KRISTEN SYMBOLIKK: Maria og Jesus-barnet melom irske St. Patrick og St. Brigid i Mainie Jelletts The virgin of the Éire fra 1943. Jellett utviklet et eget uttrykk i starten av 1940-årene, hvor hun blandet figurative detaljer, landskap og tradisjonell tematikk med et modernistisk formspråk.
Publisert

– Evie Hone og Mainie Jellett så noe transcendent i kunsten – noe som snakket til alle, uavhengig av bakgrunn og tro, forteller Brendan Rooney, hovedkurator ved Nasjonalgalleriet i Irland. 

Museet viser for tiden en stor samleutstilling med de moderne pionerene og vennene Hone (1894–1955) og Jellett (1897–1944). På 1920-tallet sprengte de seg vei inn i det konservative Irland med abstrakte og kubistiske utforskinger. 

Mange av bildene tar opp i seg det tradisjonsrike kristne bildespråket. Et av de mest kjente eksemplene er Jelletts Decoration (1923). Maleriet speiler den sene middelalderen og tidlige renessansekunsten i både form og innhold: Det er gull, tempera og assosiasjoner til italienske altertavler. 

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS