De brakte modernismen til konservative Irland
KUNST: For Evie Hone and Mainie Jellett var den moderne kunsten både åndelig og samfunnsnyttig. Nå vises de to pionerene sammen for første gang på det irske nasjonalgalleriet.
KRISTEN SYMBOLIKK: Maria og Jesus-barnet melom irske St. Patrick og St. Brigid i Mainie Jelletts The virgin of the Éire fra 1943. Jellett utviklet et eget uttrykk i starten av 1940-årene, hvor hun blandet figurative detaljer, landskap og tradisjonell tematikk med et modernistisk formspråk.
National Gallery of Ireland
– Evie Hone og Mainie Jellett så noe transcendent i kunsten – noe som snakket til alle, uavhengig av bakgrunn og tro, forteller Brendan Rooney, hovedkurator ved Nasjonalgalleriet i Irland.
Museet viser for tiden en stor samleutstilling med de moderne pionerene og vennene Hone (1894–1955) og Jellett (1897–1944). På 1920-tallet sprengte de seg vei inn i det konservative Irland med abstrakte og kubistiske utforskinger.
Mange av bildene tar opp i seg det tradisjonsrike kristne bildespråket. Et av de mest kjente eksemplene er Jelletts Decoration (1923). Maleriet speiler den sene middelalderen og tidlige renessansekunsten i både form og innhold: Det er gull, tempera og assosiasjoner til italienske altertavler.
Bestill abonnement her
KJØP