Anmeldelse av Skomsvolds siste roman: – Fraværet av en far knyttes til tanken om at Gud trekker seg tilbake
Kjersti Annesdatter Skomsvolds nye roman viser at en tung prosess også kan vise seg som et livsbejaende arbeid.
Agnete Brun
Helt fra debuten har sosial angst vært Kjersti Annesdatter Skomsvolds store tema. I den mursteinstykke boka Monstermenneske (2012), som kanskje også kunne hatt tittelen Kjersti blir forfatter, var tematikken forankret i hennes egne erfaringer med prestasjons- og utmattelsessyndrom. I I dag jeg, i morgen du undersøker hun den sosiale angsten i en mer fiksjonalisert og stilisert fortettet form, enn i debutromanen. Mens hovedpersonen den gang var en gammel kvinne, er hovedpersonen i årets roman en mann i midten av 40-åra som bor og arbeider i leiligheten rett under sin mors, alltid på vakt overfor morens lyder der oppe.
Mer menneske
Tilfeldighetene vil det slik at jeg leser denne romanen rett etter å ha avsluttet V.S. Tidemans Jeg, rommet. Begge disse bøkene handler om ensomme voksne menn som lever i en slags symbiose med sine aldrende mødre. Hos Skomsvolds jeg-forteller Peter framstår ensomheten som en erkjent tilstand av mangel og avmakt som han ønsker seg ut av. Tidemans jeg-forteller hevder på sin side at han selv har valgt sin isolasjon. Men er han til å stole på? Når Tideman lar fortelleren «røpe» seg for leseren, men ikke for seg selv, er det ikke da som om han konspirerer med leseren om å la sin forteller gå fortapt som menneske?
Bestill abonnement her
KJØP