Samtaler og storveise enetaler

Et kritisk samtidsbilde sett gjennom feministbriller avslutter Rachel Cusks oppsiktsvekkende gode romantrilogi.

Et kvinnelig motstykke til Karl Ove Knausgård, er det sagt om Rachel Cusk. Snarere viderefører hun en feministisk skrivemåte, tenker jeg, skriver vår anmelder.

Forleden så jeg den franske filmen Mellom linjene av Olivier Assayas. En erkefransk film der forfattere og forlagsfolk, kultureliten, snakker og snakker og snakker. Om utroskap, om digitalisering, blogger, kulturkonsum, og ikke minst om autofiksjon, virkelighetslitteraturen i skjæringspunktet mellom forfatterens intime liv og fiksjonen. Det var mest overflatisk prat om utroskap, refleksjoner om staffasjen rundt litteraturen. De store spørsmålene, som hva handler kunsten om, eller hvorfor skriver vi romaner, var fraværende.

Nytt litterært uttrykk

I Kudos, siste bind i Rachel Cusks nyskapende romantrilogi, bestående av Omriss og Transit, er det òg mye prat og lite handling. Men, som i de to foregående bøkene, er også dette avsluttende bindet nyskapende i formen. Teksten forteller alt, det sies lite mellom linjene.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP