Benjamin Åbergs orgeltoner var balsam i oktobernatten

Tre barokke orgelkonserter ble torsdagskvelden stedet for deilig å trekke pusten i et festivalprogram haglende tett med godt, «grovt brød».

Benjamin Åberg satte fart i sakene – orgelkonserter av barokkens Bach, Händel og Vivaldi under en konsert under Oslo orgelfestival.
Benjamin Åberg satte fart i sakene – orgelkonserter av barokkens Bach, Händel og Vivaldi under en konsert under Oslo orgelfestival.
###
Publisert Sist oppdatert

I dagens gjenbrukstider kan vi musikalsk sett gå til barokken, hvor ordet «bærekraft» ikke eksisterte (så vidt jeg vet), men hvor man brukte det man hadde, ikke bare én gang, men flere. Eksemplifisert under konserten: Hovedverket – Bachs mest berømte, alvorlige og vevende tette d-moll-konsert for orgel og strykere, ble laget for cembalo. Nei, det vil si, den var tasteutgaven av en tidligere fiolinkonsert. Og mye av konsertens materiale finner vi igjen i et par av Bachs kantater, senere. Som også i Händels B-dur-konsert – til dels omgjort fra en av komponistens tidligere konserter for orkester, med et velbrukt tema av kollega Gottlieb Muffat, på lån.

LES OGSÅ: Daniel Roth spilte til drønnende jubel og smellvakker orgellyd mot veggene i Paulus kirke under Oslo orgelfestival

Balsam i oktobernatten

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP