Barnehjemsjenta Gloria vant Vivaldis gunst

Antonio Vivaldis mest kjente sakralverk – Gloria, er utgangspunkt for en scenisk versjon der vi også møter ungjenta Gloria som søker komponistens gunst – og en plass i jentekoret.

Ingrid Oftung er sanger og får også prøvd seg som skuespiller i Vivaldis sammen med Det Norske Jentekor og Barratt Dues Juniorensemble. Her bruker alle jentene hendene for å illudere gitteret som skilte Vivaldis jenter fra menigheten.
Publisert Sist oppdatert

1700-tallets Venezia var en kulturby med syv operahus, og et forlystelsessentrum med karnevalsløyer – og mye prostitusjon.

– Et datidens Tusenfryd, tenker regissør Karoline Rising Næss som hadde idéen til den sceniske utgaven av Gloria og Vivaldi.

Ett av resultatene var tusenvis av uønskede barn. Mange nyfødte havnet i kanalen, de heldige ble puttet i en skuff i muren til barnehjemmet Ospedale della Pieta. Fire-fem barn ble henlagt der daglig. Noen av dem hadde med seg halvdelen av en mynt eller et brev, slik at mor senere kunne vise frem den andre biten som en «kvittering»for å finne tilbake til barnet sitt. Det skjedde svært sjelden.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP