‘Bachs prosjekt er å male Kristus korsfestet for menighetens øyne.
Til dette bruker han musikkens språk: Det vakre, det grelle, det jublende og det mystiske. Egentlig er han en ikonmaler.’
Erlend Berge
Jørn Fevang, kantor i Bragernes kirke i Drammen – langfredag gjør dere noe uvanlig, framfører Bachs to timer lange Johannespasjon som «lesning» i liturgien. Var det slik det var ment?
– Denne pålen i kirkemusikkhistorien ble på Bachs tid gjort i gudstjenesten, det vet vi. Kanskje var det mer liturgi rundt den – hos oss er jo langfredag ganske liten, liturgisk sett. Vi synger rett og slett Bachs pasjon i stedet for å lese lidelseshistorien. Som regel framføres den som konsert, men dette er mer autentisk – vi føler at det er med på å ta den tilbake til kirken, det er en av kirkens juveler.
– Husker du ditt første møte med Bachs Johannespasjon?