Anmeldelser

Sterkt om flukten fra et jødisk miljø

Det er vondt å se hvor avstengt fra det moderne samfunnet de ortodokse jødene i New York lever. Desto modigere er 19 år gamle Esther som tør å flykte til Berlin.

Gutter og menn bærer lange hårlokker ved ørene under kalotter og svære pelsluer. Hustruene flokker seg rundt barnevognene, kledd i skjørt som går godt nedenfor knærne. At de gifte kvinnenes hår er barbert vekk, skjules under svarte parykker eller turbanlignende plagg. I bydelen Williamsburg i New York er de ortodokse hasidene godt synlige i gatebildet.

Så patriarkalsk og kontrollerende, så tradisjonsrikt og annerledes er livet blant disse jødene – spelemannen Tevye var en av deres forfedre – at den som vil lage en troverdig drama-serie om miljøet i dag, må hente kunnskap fra innsiden.

Biografisk

Det gjør i høyeste grad tv-serien Unorthodox, som bygger på den selvbiografiske boka Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots av Deborah Feldman (2012). Her beskriver forfatteren hvordan hun – på skandaløst vis ifølge familien – forlot sin ektemann og flyktet med parets sønn for å finne friheten i Berlin. Da var hun 23 år gammel.

Slik kom hun unna et jiddisch-talende samfunn som lever med kulturelle skylapper. Som barn måtte hun lese angloamerikanske bøker i smug fordi bestefaren sa at engelsk var et urent språk som ville slippe djevelen inn i hjertet hennes.

Feldmans historie er tidligere presentert i dokumentaren #Female pleasure (2018) der hun forteller hvordan en hasidisk oppvekst betyr å bli avskåret fra normal undervisning. Et vesentlig mål for hasidene er å sette barn til verden, men å lære tenåringer om viktige premisser for et godt seksualliv skjer ikke.

FLERE DIGITALE KULTURTIPS: Nomad er den ærlige kristenpodkasten som leter etter håp i en post-kristen tid, mener Åste Dokka

Ingen blåkopi

TV-serien Unorthodox er ingen eksakt gjengivelse av Feldmans historie, skjønt den har mange likhetspunkter. Heller ikke spinkle Shira Haas i hovedrollen som Esther Shapiro – Esthy – minner om frodige Feldman. Men den israelske skuespilleren er like fullt et funn for TV-serien – hun uttrykker en sarthet og sårbarhet som rører fra første episode til siste slutt.

Esthys historie er hjerteskjærende: Hun blir sett ned på av ektemannens familie fordi hun ikke blir gravid så å si på bryllupsnatten, ei heller i månedene som følger.

Den tyske regissøren Maria Schrader får utmerket fram hvordan 17-åringen giftes bort til Yankie uten at de to unge vet stort om sex og samliv, bortsett fra en høyst mangelfull samtale med Esthy rett før ekteskapet inngås.

Nå er det vel kjent fra mange etniske og religiøse samfunn at mennene vil styre kvinners seksualitet. I Unorthodox viser den patriarkalske kontrollen seg i store avgjørelser så vel som små detaljer, som da brudgommens mor formaner Esthy til å la Yankie føle seg som konge i senga.

En hustru, derimot, skal ikke føle lyst under seksualakten, følgelig aner ikke de unge at de må vise hverandre ømhet og kjærtegn. Det er nesten ikke til å tro hvor uvitende og hjelpeløse de er.

Fortid og nåtid

Seriens fire episoder er et sømløst og godt flettverk av tidsplan. I nåtid prøver Esthy å finne fotfeste i Berlin mens ektemannen og en fetter leter febrilsk etter henne for å få henne hjem igjen. De to mennene er skildret som vidt forskjellige typer – Yankie er en sjenert mann som egentlig vil kona si vel, men han er fanget i hasidenes stivnede regelsett og forestillinger. Fetter Moishe er en kynisk fyr, full av dobbelmoral og tvilsomme metoder.

I fortid får vi flotte innblikk i hasidenes tradisjonsrike ritualer, men også den brutale måten Esthy blir behandlet på når hun ikke oppfyller en hustrus oppgave nr. 1: Å bli gravid så fort som mulig.

At hun ikke er alene om å bli en utstøtt og uglesett kvinne, avsløres gjennom historien til Esthys egen mor som datteren er blitt fortalt sviktet henne i barndommen. Også for moren har Berlin blitt et fristed.

LES OGSÅ: Hvilke salmer trenger vi nå som koronaen herjer med oss?

Jiddisch

En uhyre fascinerende side ved Unorthodox er språket. Skuespillerne snakker jiddisch som er fullt av tyskklingende ord, men med hyppige innslag av amerikanske gloser.

Den jiddiske identiteten spiller en meget rørende rolle i siste episode; hvordan må ikke røpes. Det holder å si at Esthy får venner blant omsorgsfulle musikkstudenter i Berlin slik at hun kan prøve ut sitt eget musikalske talent. Også denne kunstneriske siden er noe det hasidiske miljøet i USA gjør sitt beste for å undertrykke hos jenter, med den begrunnelse at kvinner som opptrer, kan vekke lyst hos tilhørerne.

Mange husker musikalen Spelemann på taket, bygd på en bok av forfatteren Sholem Aleichem. I hans fortelling er melkemannen Tevye en omsorgsfull far for fem egenrådige døtre. Men det skjedde i Russland før revolusjonen i 1905.

Nå viser historien om Esthy (alias Deborah Feldman) at de jødiske hasidene er en kulturell enklave som fungerer ubarmhjertig og kvinnefiendtlig på 2000-tallet for den som ikke adlyder rabbiens lære til punkt og prikke.

---

Unorthodox

  • Netflix-drama, med regi av Maria Schrader
  • Basert på en selvbiografi av Deborah Feldman
  • Med: Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch, Alex Reid med flere.
  • 4 episoder à ca 53 minutter
  • Premiere: 26. mars 2020

---

Les mer om mer disse temaene:

Kristin Aalen

Kristin Aalen

Kristin Aalen er frilans film- og scenekritiker og har skrevet filmanmeldelser for Vårt Land i en årrekke. Hun bor i Stavanger.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser