Profetisk tale og kinesiske fugler

Profetens stemme kan høres gjennom en fiolinist fra Valdres.

Profeten bor iblant menneskene. Fra et ­stolsete midt i Konserthuset ­beveger profeten seg opp på scenen med ett utsagn, en ­fiolintone. Tonen forandrer seg konstant, snakker til oss gjennom skiftende klangfarger. Hos komponisten Tan Dun taler profeten gjennom fiolinen og Eldbjørg Hemsings fantastiske spill.

Tan Duns motpoler

Det er ­betydningsfullt at Tan Dun, en av vår tids mest ­populære komponister har skrevet en ­fiolinkonsert til norske Eldbjørg Hemsing. Han er blant annet er kjent for filmmusikken til Hero (2000) og Snikende tiger, skjult drage (2002). Violin Concerto 1 & 2 er karakteristisk for Tan Duns komposisjoner utover film­musikken, blant annet ved at de utforsker et rom mellom mot­poler: Den kinesiske og den vestlige kulturtradisjonen, tradisjon og samtid, mellom menneskeheten og naturen, mellom fortid og fremtid.

Fiolinens melodiske karakter­ utfordres og settes oppimot et egenrådig trommesett i Rock the Violin in Rhapsody, mens det ­kinesiske og vestlige settes opp mot hverandre i A Dream Out of Peking Opera.

Uvanlig orkesterbruk

Det er mulig noen lydeffekter og temposkift skjuler en svakhet i utviklingen av komposisjonens form, som gjør at noe av det ­moderne nesten kan oppfattes litt parodisk. Det kan kanskje spores tilbake til den tradisjonelle kinesiske musikkstilen som har et retorisk uttrykk der musikken ligger nærmere tale, med kortere melodilinjer og en mindre overgripende form enn i den vestlige kunstmusikken fra romantikken og senere.

Samtidig gjør Tan Duns uvanlige bruk av orkesteret at jeg stadig overraskes og blir barnlig ­begeistret over det nye. Sammen utfordres musikerne: de hvisker kinesiske ord, blar i ­notene på signal, synger og spiller på steiner. I Passacaglia: ­Secret of Wind and Birds får publikum først ta del i konserten ved å spille av elektroniske fugle­lyder fra mobiltelefonene sine. Når musikerne­ deretter gjør det samme, oppstår en kontakt mellom scene og sal der musikerne også betrakter sitt publikum.

Urfremføring

Konsertens høydepunkt var urfremføringen av Violin Concerto 3 (Fire Ritual). Det er denne som en nyskrevet for Hemsing. Her bruker Tan Dun det beste fra sin filmmusikalske erfaring til å forme et nytt og billed­rikt uttrykk, som nesten gjør undertitlene overflødige. Mest slående er kanskje starten: Den første ensomme ­tonen fra fiolinen munner ut i en skjelvende glissando, profetens gråt over det som skal ­komme av krig og uskyldige menneskers død. ­Orkesteret på scenen iscene­setter den ­stridende ­menneskeheten med harde ­klanger hos messingblåserne.

I halvsirkel rundt oss i salen symboliserer åtte treblåsere ­Moder Natur, blant annet med motiver som likner fuglelyder. Strykerne og solisten tar opp de himmelske fuglenes mantra, mens musikerne i salen i et nydelig parti skaper musikalsk mimring over fordums ­fornemme ­tider. Til slutt klinger kun ­harpene og en enkel melodi sunget av orkesteret, og rammer inn profetens siste utsagn som klinger ut i et øde viddelandskap.

Fantastisk frihet

Hemsing spiller med en fantastisk varhet og selvsikkerhet på samme tid, i tillegg til at all teknikk og ­musikalitet er på plass. Jeg lar meg fascinere av hvor mange nyanser hun mestrer å vise i en eneste tone, og hvordan en så jevn og klassisk vibrato likevel er så uttrykksfull.

Orkesteret spiller presist og ekspressivt, og danner solid grunn både for fiolinstemmens svært virtuose partier og det klangfulle melodiske i urframføringen. Som dirigent har Tan Dun et levende og dynamisk kroppsspråk og tar selv del i konsertens fortelling.

Hemsing trekker frem at Tan Dun skaper en fantastisk frihet for utøveren, slik at hun kan finne sin egen klangbunn i hans musikk.

Kanskje det er grunnen til at de kinesiske melodiene opp­leves som hennes egne – og gir ­henne den kraften en profet trenger for å forkynne bud­skapet om ­menneskeheten, naturen og evig­heten.

1