Matematikk og kjærlighet

En moden debut der forfatteren turnerer matematiske formler, kunst og lidenskap i en kjærlighetshistorie som rommer både ­humor og dyp fortvilelse.

Fascinasjonen for matematikk, musikk, ­litteratur – gjenkjennelse og sammenhenger på tvers av sted og tid gjennomsyrer fortellingen om Rakel og Jakob. Rakel er hovedpersonen i Klara Hvebergs debutroman Lene din ensomhet langsomt mot min, en liten omskriving av Stein Mehrens dikt.

Geometriske formasjoner

I likhet med hovedpersonene har forfatteren en doktorgrad i matematikk og hun har stor kunnskap om ­litteratur og klassisk musikk. Klara Hveberg, et anagram for Rakel Havberg, vet hva hun skriver om. Hun bruker­ kunnskapen på en så leken måte at selv en leser med uttalt tallskrekk og som ikke forstår halvparten av formlene, gleder seg over skjønn­heten i ­geometriske formasjoner og fornemmer at matematikk kan være med på å strukturere verden.

Fergekyss og kulturuke

«Det er tolv etasjer­ i Abels hus. Tohundreogfjorten trappetrinn. Rakel har alltid vært fascinert av trapper. Vindel­trapp, spindeltrapp, L-trapp, U–trapp, S-trapp, ­repostrapp, rettløpstrapp, rulletrapp. Da hun var liten, lekte hun at trinnene var tangenter. Gikk trapper ved å spille sanger med føttene.» Det er noe småpikeaktig og naivt over Rakel, den 19 år gamle musikalske matematikkbegavelsen fra Molde som kommer for å studere matematikk på Blindern. Rakel er en særegen begavelse. Hun finner sammenheng og poesi der andre hører feil; et fergekryss blir fergekyss, og bokstavene i kulturuke kan omstokkes 30.240 ganger!

Forhold til veileder

Rakel er også ensom og hun er på leting etter en tvillingsjel, en å finne samklang med. Den finner hun i den langt eldre matematikkprofessoren Jakob som arbeider med en bok om verdens første kvinnelige professor i matematikk, russiske Sofja Kovalevskaja. I likhet med Rakel hadde Sofja Kovalevskaja et langvarig og komplisert forhold til sin veileder, Karl Weierstrauss.

Syv år slavet Jakob for å få sin Rakel, står det i 1. Mosebok. Her er det Rakel som venter i syv år på at Jakob skal gå fra sin kone, men forgjeves.

Kompleks og interessant

I ­romanens annen­ halvdel er Rakel syk. Utmattet klarer hun ikke lenger å arbeide, og ender opp hjemme på pikerommet hos foreldrene der hun fabulerer om Sofja Kovalevskaja. Hun finner stadig flere likhetstrekk mellom sitt eget og ­Sofjas tragiske kjærlighetsliv.

Lene din ensomhet langsomt mot min er en bok om ensomhet, og en roman om ­ulykkelig kjærlighet fortalt med humor og vidsyn. Det er også en historie om hvordan kunst og matematikk forløser noe i et menneske. Hovedpersonen søker etter gjenkjennelse, en å speile seg i, en sjelevenn. I ­korte kapitler og i en forholdsvis ­enkel tekst gjentar Rakel Sofjas historie, den klassiske om ung studine og gammel professor.

Det kunne blitt en av mange lignende grå metoo-historier, men forfatteren vil noe annet. Hveberg fyller inn lag med musikk, litteratur og matematikk.

Slik tegner hun opp Rakel, farger henne og skyggelegger med humor. Resultatet er en av de mest komplekse og interessante romanpersoner jeg har møtt i en helt usedvanlig debutroman.

1