Hva vet vi egentlig om Paraguay? Argentina viser seg stadig for verden gjennom sin store, globalt orienterte filmproduksjon. Naboen i nord, «Hjertet av Sør-Amerika», som det gjerne kalles, har produsert i overkant av hundre spillefilmer til sammen, om lag samme antall som i Norge over en vilkårlig fireårsperiode.
Brorparten av filmproduksjonen i det tidligere diktaturet har funnet sted i dette tiåret, i kjølvannet av en sterk økonomisk blomstring fra 2010.
Multinasjonal
Og med Arvingene, Las Herederas på originalspråket, har landet fått sin aller første filmfortelling med internasjonalt nedslagsfelt. Den høstet to priser – en av dem for beste kvinnelige hovedrolle – under årets filmfestival i Berlin, der den konkurrerte i hovedprogrammet.
Filmen er også mellomstatlig i sin tilblivelse, hovedprodusenten er paraguayansk, men et halvannet dusin fargerike logoer før forteksten vitner om et intrikat nettverk av finansieringskilder, fra land som Tyskland, Uruguay, Frankrike, Brasil. Og ikke minst Norge: Gjennom Norsk filminstitutt og Film fra Sør-festivalens Sørfond-ordning har filmen norsk medprodusent og er sikret visninger under festivalen i Oslo og i våre største kinoer.
Modning
Som forventet er historien lokal og universell og med billedspråk og tematikk som gjør den skreddersydd for festivalmarkedet og det man gjerne kaller «det voksne, kvalitetsbevisste publikummet»: Chela og Chiquita, to grånende kvinner fra høyborgerskapet i hovedstaden Asuncion har levd sammen i et kjærlighetsforhold i hele sine voksne liv. Av årsaker som ikke utførlig utforskes, er de i økonomiske vansker, og misligheter har ført til at Chiquita må sone en fengselsdom for svindel. Vi forskånes for detaljene, her er ingen teatralsk og argumenterende rettsalsdramatikk, vi kommer aldri på det rene med hva som faktisk har skjedd. Det er heller ikke poenget.
For Arvingene er en historie om sen modning, om å ta ansvar for eget liv, å skape sin egen lykke i sitt eget møte med verden. For den forsiktige og nervøse Chela synes først fengselsdommen til den mer dominerende samboeren som en katastrofe.
Overklasse
Åpningsbildet er talende: Kamera lar oss se Chiquita selge parets kostbare arvegods med Chelas skjelvende, tilbaketrukne blikk. Når førstnevnte må inn til soning, tvinges Chela til å bli mer sosial. Bekymret og uten førerkort begynner hun å fungere som sjåfør for overbærende overklassekvinner i nabolaget, hun tas med til hjem med morske statuer av det vi antar er stolte aner.
Under turene i sin arkaiske Mercedes, stifter hun bekjentskap med unge, livlige Angy, og publikum får snart sine mistanker bekreftet; nyanser av tiltrekning mellom de to trer forsiktig frem. Chela får en oppvåkning. Har hun selv sittet i et slags fengsel?
LES OGSÅ: Steve McQueen satser på kvinnene i sin actionfilm Widows
Debutanter
Den London- utdannete regissøren og manus- forfatteren Marcello Martinessi spillefilmdebuterer som 44- åring, med en tematikk mer moden enn hos jevnaldrende regissører. Skuespillerne, inkludert den prisvinnende hovedrolleinnehaveren Ana Brun er amatører, helt uten scene- og filmerfaring. Bildene er gjennomkomponerte, ofte direkte maleriske. Fremdriften i historiefortellingen – med sine mange utelatelser – er selvsikker og saktegående.
Dramaet utspiller seg i uut- talte setninger, ørsmå ansikts- uttrykk og en fortid vi bare kan gjette oss til. Det hviler altså mye ansvar på skuldrene til en skuespillerdebutant på noenogseksti, og Brun spiller rollen med troverdig, underkommunisert innlevelse.
Arvingene har enkelte krys- ningspunkter med belgiske Hannah fra tidligere i vår: Nærbilder og monotoni i skildringen av en eldre, isolert kvinne. Men den mangler sistnevntes nerve og smittende uro, av og til tipper den nitide realismen over i det konstruerte.
For subtil?
Det meste med denne historien – en mulig allegori over Paraguays vei ut av diktatur – er antydende, subtilt. Ja, er den stringente dramaturgien for velformulert og rettvinklet i sin handlingsfattige minimalisme? Materialet er identifiserbart, alle kjenner mennesker som er underdanige og forsagte i sine tilknytninger til andre, folk som ønsker dominante personer rundt seg. Ved å rendyrke tematikken, riktignok med satiriske sideblikk til et klassedelt samfunn, gjør filmskaperen det enkelt for seg selv – og litt mer krevende for seeren.