Kort-opera om liv og død

Kortoperaene Cavalleria Rusticana og Pagliacci er fortettet drama. Kjærlighet, svik og drap i konsentrert form. Operaens nye oppsetning fyller mange krav på kort tid.

Sopran Marita Sølberg synger hovedrollen som Nedda i Leoncavallos kortopera.
Sopran Marita Sølberg synger hovedrollen som Nedda i Leoncavallos kortopera.
Lise Davidsen som Santuzza i Mascagnis Cavalleria Rusticana.
Lise Davidsen som Santuzza i Mascagnis Cavalleria Rusticana.
Publisert Sist oppdatert

Verdi og Puccini bruker times­vis på å tvære ut følelsene, kjærligheten og sviket – før hovedpersonen(e) ligger der døde i sluttscenen, etter at en forsmådd elsker er blitt morder.­ I vår flyktige tid bør Mascagni og Leoncavallos kortoperaform appellere sterkt, de korter det ned til en tredjedel. Begge ­nyoppsetningene (gjort i samarbeid med København-­operaen) oser av kvaliteter og mettet ­drama.

Både Pietro Mascagni og Ruggero Leoncavallo er blitt stående som ettverkskomponister med hver sin kortopera fra rundt 1890. Mascagnis Cavalleria Rusti­cana («en landsens ridderlighet») er lagt til en påskemorgen på Sicilia,­ mens Leoncavallos­ Pagliacci (Klovnen) handler om en teatertrupp og foregår på ­andre siden av Messinastredet.

Den litt fordomsfulle betraktningen om at følelsene blir sterkere jo lengre sør i Italia vi kommer, styrkes i det disse operaene har felles: Heftige følelser, kjærlighet, svik og sjalusidrap.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP