Kjærlighet i Biafra-krigens tid

Chinelo Okparanta utfordrer gamle tankesett og bokstavtro bibeltolkning i denne nigerianske kjærlighetsfortellingen.

Bilde 1 av 3

I januar 2014 signerte daværende president i Nigeria, Goodluck Jonathan, et lovforslag som kriminaliserer homofili. Lovforslaget innebærer at både de som lever i homofile forhold og de som støtter dem kan bli straffet med opptil 14 år i fengsel. I de nordlige delene av landet er straffen døden ved steining. Det er på bakgrunn av dette, og i et forsøk på å gi homofile og lesbiske i Nigeria en stemme, at nigeriansk-amerikanske Chinelo Okparanta har skrevet Under udalatrærne.

Forsøker djevelutdrivelse

Handlingen i boka tar til under Biafra-krigen i Nigeria i 1967. Hovedpersonen Ijeoma bor i byen Ojoto i Biafra sammen med mora og faren. Krigen raser, og når faren dør i et bombeangrep sender mora Ijeoma bort for å bo hos venner av faren. Det er under oppholdet hos dem at hun møter Amina, ei jente fra Hausa-stammen som har mistet foreldrene sine i krigen. Mens Amina er hausa, tilhører Ijeoma Ibo-stammen, de to stammene som står mot hverandre i Biafra-konflikten. Det er likevel ikke stammemotsetningene som skal skape problemer for de unge jentene. Ijeoma og Amina forelsker seg i hverandre, noe som oppfattes som en vederstyggelighet både blant hausaer og iboer. Når kjærlighetsforholdet oppdages sendes Ijeoma tilbake til mora, som gjennom intens bibelundervisning forsøker å drive «djevelen» ut av dattera. Ijeoma på sin side gjør sitt beste for å passe inn i den forventede normen, men stiller samtidig spørsmål ved den bokstavelige bibelforståelsen mora forfekter. Etter å ha blitt presset inn i et kjærlighetsløst ekteskap med barndsomsvennen Chibindu, bestemmer Ijemoa seg til slutt for å være tro mot seg selv og forlater mannen.

Under udalatrærne

Chinelo Okparanta

Oversatt av Bente Klinge

Bokvennen

Urovekkende, velskrevet og viktig om homofile og lesbiskes vilkår i Nigeria.

Urovekkende

Det er urovekkende å lese Under udalatrærne. Urovekkende fordi handlingen, som er lagt til 1967, altså for nesten 50 år siden, like godt kunne være lagt til 2016. Homofile og lesbiske blir stadig banket til døde, steinet eller satt fyr på uten at gjerningsmennene blir straffet. Gammel overtro, tradisjoner og en bokstavtro bibeltolkning gjør det ekstremt farlig å leve som homofil eller lesbisk i Nigeria, og det er derfor en bok som Under udalatrærne framstår så utrolig viktig. Forfatteren Chinelo Okparanta bodde i Nigeria til hun var 10 år før familien flyttet til USA. Under udalatrærne er ikke bare en lesbisk kjærlighetshistorie, det er like mye en kjærlighetserklæring til Nigeria. Okparanta vever inn gamle nigerianske myter, historier og ordtak, overlevert fra generasjoner til generasjoner. I disse innskutte historiene ligger det mange gamle og utdaterte tankesett, men også en mulighet til å tolke på nytt og lese nye holdninger inn. Mot slutten av boka står det «Mang en dag resonnerer jeg for meg selv at forandring er hele poenget. Og at alt vi gjør burde være en refleksjon av den visjonen om forandring.» Håpet og troen til Okparanta er at forandring er mulig, og at menneskene må være åpne for den.

1

1

1