Musikk

Kamp til døden

Rim Bannas stemme er platens midtpunkt. Diktene vil fortsette kampen i lang tid etter hennes bortgang.

Som formidler har Rim Banna et tydelig særpreg. Denne gangen snakker hun mer enn hun synger, siden hun måtte operere bort det ene stemmebåndet etter kreftbehandling i 2016.

Okkupert kropp

Norske ­Bugge Wesseltoft legger sine særegne tangenter oppå et ­teknolydbilde som er laget av det palestinsk/tunisiske undergrunns teknobandet Checkpoint 303. Til å begynne med virket det litt utdatert, men etter noen gjennomlyttinger passer pianoet og teknoen perfekt sammen. To svært forskjellige musikalske ­uttrykk som klarer å leve i harmoni blir en flott metafor for hva dette albumet handler om.

Det er ikke bare kampen mot okkuperte land, men en okkupert kropp artisten kjemper mot. Sangen «Daughter of the dessert» får frem koplingen til å gi ut musikk ved livets slutt. Lydbildet minner om David Bowies Blackstar, som han ga ut to dager før han døde av kreft i 2016. Sangen «Rim» har også denne følelsen: Det er mørkt og monotont, men på en god måte. Mye av den æren skal Checkpoint 303 ha.

LES OGSÅ: Frihetskamp til siste hjerteslag

Gir blaffen

Alle titlene på Voice of resistance er på engelsk, mens tekstene Rim Banna har skrevet blir fremført på arabisk. Man kan i så måte merke seg noen unntak der teksten i små brudd kommer på engelsk, men den som skiller seg mest ut for et norsk øre er sangen «I don't care». Midt i det arabiske hører man henne si: «Jeg gir blaffen». Effektfullt og humoristisk all den tid denne artisten gjør alt annet enn å gi blaffen.

For dette er blodig alvor i en av de mest betente konfliktene på kloden. Titler som «Language of silence», «A rose in the battlefield» og «Deadly music» vitner om kampen. Men håpet lever til siste åndedrag, og i Rim Bannas tilfelle, en god stund videre.

Dobbel kamp

I tillegg til å kjempe mot israelske myndigheter måtte hun kjempe mot kreften. I lydbildet har de faktisk fremkalt lyd fra skannede bilder av Rim Bannas hode, hjerte og strupe.

De 15 sangene er krevende, i den forstand at man må være klar for å bli med inn i en ­musikalsk verden man kanskje ikke er vant med. Det kan til ­tider være frustrerende å ikke forstå hva som synges da man vet at diktene betyr så mye for så mange. Man vil ta del uten å helt forstå.

Platens desiderte høydepunkt er «Loving You», hvor Banna synger mer enn hun snakker og Bugge Wesseltoft er tydelig til stede.

På tidligere plater har hun fått drahjelp av norske jazzmusikere, og Rim Banna ble et ikon for hele den arabiske verden under den arabiske våren i 2011. At «Palestinas stemme» nå har sovnet inn, 
vil forhåpentligvis inspirere ­andre til å ta opp arven og kampen, og det er beundringsverdig at et selskap som Kirkelig ­Kulturverksted er pådrivere i en musikalsk verden der menneskeverd er viktigere enn business.

Påminnelse

Voice of resistance er en påminnelse om at Rim Banna var en artist med noe på hjertet helt til det siste. Hun var en okkupert sjel fra vugge til grav, men ga aldri opp kampen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk