Frisk gjendiktning

Kombinasjonen av et godt, gammelt folkeeventyr og Øyvind Torseters nye, friske strek, er suveren.

I boka Mulegutten risser han nytt liv i Risen som ikke hadde­ noe hjerte på seg, som Asbjørnsen og Moe har sikret oss fra folkedypet. Det er et klassisk eventyr med konge, prinser, prinsesser og troll. I sentrum av fortellingen er den yngste sønnen, som i denne boka heter Mulegutten.

Han har mye til felles med Askeladden – er god og snill, sta og troskyldig optimistisk – en likandes kar på alle vis. Motstykket i fortellingen er denne gangen hesten hans, et gammelt øk som han rir avgårde på for å finne igjen brødrene sine og prinsessene deres, som er blitt borte under jakten på lykken. Hestens surmulende kommentarer og motstrebende reisefølge er kostelig å betrakte.

Nyskapende

Torseter er en nyskapende illustratør, som flere ganger er prisbelønnet for sin strek. Allerede i 2008 mottok han den prestisjetunge Bologna Ragazzi Award for boka Avstikkere. Det er ei bok som mange vil mene er et litt for sært kunstnerisk prosjekt til å treffe barna hjemme. Årets bok er mye mer tilgjengelig. Den er en blanding av bildebok og tegneserie, med talebobler som ikke bare hjelper oss inn i fortellingen, men som også rommer verbale godbiter vi kan kose oss med.

Smilefjes. Trollet hos Torseter snakker med digre, rablete bokstaver mot svart bakgrunn. Han sier de tradisjonelle troll-replikkene, ispedd litt nytt, som for eksempel replikken «Men du kan da ikke bare gå fra meg prinsesse. Etter alt jeg har gjort for deg. (Smilefjes)». En slik liten detalj åpner døra inn til et nytt sett av assosiasjoner. Et morsomt moderne hint er også prinsessens utbrudd: «Seriøst?» når trollet sier at hun aldri kommer dit han har gjemt hjertet sitt. Med slike enkle midler hekter Torseter eventyret rett inn i vår urbane slang. Og måten han har tegnet prinsessen på, gjør også at vi får assosiasjoner til en ganske normal ungjente av i dag.

En fest

Øyvind Torseter er røff i streken og full av påhitt. Det er en fest å bla seg fram i historien og følge hans vei inn i trollets vaklevorne byggverk. Der det blant annet er en scene når Mulegutten må på do, som vi vil spå blir et av barnas favorittoppslag i historien.

Det er en kunst å aktualisere folkeeventyrene. Man kan så lett ødelegge det man bygger på, eller tilføre noe som blir utenpåklistret og kunstig. Øyvind Torseter har funnet den rette balansen, som både formidler kjærlig respekt for utgangspunktet, og som lar oss møte eventyret med ny friskhet.

Marianne Lystrup

1

1