Et spennende, interessant og nyansert tidsbilde av historiens mest ­dramatiske vårdager i Norge

I år er det 80 år siden 2. verdenskrig startet, og 75 år siden den sluttet. Det har Jon Ewo skrevet en svært lesverdig bok om.

Midt i noe som må være blant de mest uoversiktlige dagene­ i fredstid, slipper Ena forlag Jon Ewos bok om 2. verdens­krig. Ewo har skrevet en nøktern fortelling om de to av de mest dramatiske dagene i Norges historie: Dagen Tyskland gikk til angrep på Norge, og ­dagen Norge igjen ble fritt.

Anledningen er 80- og 75-årsmarkeringene av disse viktige dagene. Omstendighetene vi står i akkurat nå, med en ytre virusfiende, gjør at disse dagene i april og mai rykker nærmere vår egen virkelighet. Slik våre politikere i dag må ta beslutninger det er vanskelig å vite konsekvensen av, måtte også styresmaktene i april 1940 gjøre det samme. Det er klart de tviler, både Erna Solbergs folk i dag og statsminister Nygaardsvold i 1940. Fasiten er det kun ettertiden som har.

Ingen gjør alt riktig

Ewo forteller nøkternt, kortfattet og ­intenst om disse viktige dagene.­ Boken er skrevet slik at fortellingen om 9. april 1940 starter fra den ene enden av boka, og vil man lese om 8. mai 1945, snur man boken og starter fra den ­andre siden. Utgivelsen er støttet av Leser søker bok – det vil si at det er en bok med god lesbarhet for mange ulike lesere. Slik sier Leser søker bok det selv: «Det er ikke mennesket det er noe galt med hvis man ikke klarer å lese en bok, man har bare ikke funnet riktig bok. Mennesker har ulik leseevne, vi trenger derfor ­bøker som er tilpasset ulike lesere».

Ewos bok er vårkrim fra ­virkeligheten for lesere fra 12 år og oppover. Den følges av Dag Frognes' dramatiske og uttrykksfulle blyanttegninger. De bringer leseren tilbake i tid, til en tid vi tenker på som sort/hvit, men tegningene har samtidig det ved seg at de nyanserer både det gammeldagse de uttrykker for en ungdomsleser med uttrykk som bringer disse historiske ­personene tett på følelser ­leseren selv kan kjenne igjen.

Og det er også kjennetegnet i de korte, intense tekstene:­ Ewo skriver om statsledere som ­tviler, som kanskje gjør feil, kommandanter som må ta raske avgjørelser i nattemørket og som for all fremtid påvirker Norges ­historie. Ingen mennesker gjør alt riktig, og viktigst: Det er alltid tvil knyttet til store ­avgjørelser. Og avgjørelser har alltid en pris – uansett. Det gjør denne boken interessant.

Ikke bare krigsmaskiner

Hendelsesforløpet 9. april 1940 er kan hende mer kjent enn selve frigjøringsdagen. Derfor er også fortellingen om 8. mai 1945 mest interessant. Vi tenker på det som en dag fylt med norske flagg. Men heller ikke her er noen avgjørelser fulgt av stor visshet, snarere tvert imot. Var det fred? ­Eller lureri? Det var vanskelig for folk å vite hva de skulle tro. Fienden, de tyske ­lederne i Norge, var ­usikre på om de skulle gå med på ­kapitulasjon eller kjempe videre. I Ewos bok blir de mennesker, ikke bare krigsmaskiner. Ewo balanserer en historie om heltemot opp mot alt som kunne vært gjort annerledes 8. mai 1945. ­Behandlingen av tysker­jentene, for eksempel. Hvordan det var å være nordmann i fangeleir der portene brått stod åpne. Friheten var et faktum, men hvor skulle fangene gå?

Det er nettopp nyansene og de korte innblikkene i enkeltpersoners skjebner som gir et spennende, interessant og nyansert tidsbilde av historiens mest ­dramatiske vårdager i Norge.

Erling Rimehaug kommenterer: – De som ikke orket å juble, ble forventet å holde det for seg selv

---