Det uhellige moderskap
Tully er et gledelig bevis på at familieliv og livskriser ikke bare hører hjemme i TV-serier.
Filmen tillater seg dveling og velformulert tvetydighet. Det er gripende effektivt og med psykologisk dybde, skriver vår anmelder.
Frem til midten av forrige tiår utgjorde den såkalte «mellomfilmen» en betydelig prosentandel av repertoaret i vestlig kinokultur. Tematikken var ofte moderate (midt-)livskriser eller det man gjerne kalte «dysfunksjonelle familier». Filmer som American Beauty (1999), The Squid and the Whale (2005) og Little Miss Sunshine (2006) vakte entusiasme hos både kritikere, publikum og Oscar-komiteen.
Dagens kinovirkelighet er mer polarisert. Litt forenklet kan man si at utvalget pendler mellom høybudsjett-action med superhelter (eller andre kjenninger fra målgruppens barndom) og kompromissløse festivalfilmer på lavt budsjett. Ambisiøse historier med store og mellomstore filmstjerner og skildringer fra familieliv og hverdag synes å være henvist TV-serieformatet. I 2018 ville American Beauty trolig blitt en høyprofilert strømmeserie.
Utbrent og gravid
Bestill abonnement her
KJØP