Denne kvinnen her og nå
Andre mennesker er alltid noe annet enn vi tror.
I «Untitled Rome» (1977–78) ligger en kvinneskikkelse på gulvet med ryggen til oss. Hun ligger i hjørnet – til høyre for en sokkel som prydes av silkepapir. Figuren som har erstattet skulpturen er ikke opphøyd i marmor eller bronse, men en høyst virkelig kropp som nekter å foreviges, skriver Kjetil Røed.
Gjengitt med tillatelse fra Charles Woodman
Man trenger ikke være feminist for å legge merke til at kunsthistoriens kvinner blir sett på, direkte eller indirekte, mer enn de selv er aktive, handlende subjekter. Man trenger heller ikke være kjønnsforsker for å se at det fortsatt finnes forestillinger om kjønnsroller, kropp og skjønnhet som kuer kvinner ellers i samfunnet. Du trenger bare å se på noen reklamesnutter eller TV-programmer en fredagskveld.
Men veien fra å bli oppmerksom på slikt, til å ta konsekvensen av det og frigjøre seg fra vrangforestillingene, er ikke nødvendigvis enkel.
Alternative bilder
Bestill abonnement her
KJØP