'Closeness' er blant de riktig fine platene i 2020

Ellen Andrea Wang vil med sitt nye album fremme kvaliteter som er sårt tiltrengte i 2020: Ro. Enkelhet. At en tone får synge ut.

Da bassist, vokalist og låtskriver Ellen Andrea Wang gjorde sin versjon av salmen «Noen Må Våke i Verdens Natt» alene med kontrabass og vokal under Vårt Lands salmedugnad i vår, var det sikkert en del som sendte en bønn til Han Der Oppe om at hun en gang måtte finne tid til å lage ei hel plate i dét formatet også. Men poenget er at Wang er opptatt med å begeistre på en haug andre felt allerede, så man får vel bare se hva som kan komme. Hun drev bandet Pixel (tre album), utgjorde sammen med Rohey Taalah og Hanna Paulsberg den veldig kule konstellasjonen GURLS, men har også rukket å komme til sin tredje plate under eget navn, Closeness, som gis ut i dag. I tillegg har hun spilt med Sting, Marilyn Mazur og en rekke framtredende navn innen både jazz og pop. Hun er 33, men det här är bara början.

Charlie Haden

Årets album springer ut av et bestillingsverk Wang gjorde for vår Nasjonale Jazzscene i fjor, og er uttalt inspirert av forbildet Charlie Haden (1937-2014). Den amerikanske bassisten er kjent fra et par av Keith Jarretts bandsammensetninger og ikke minst Ornette Colemans epokegjørende The Shape of Jazz to Come fra 1959. Wang covrer «Lonely Lady» fra akkurat den plata her, i vokalvarianten som kom til senere, med tekst av Margo Guryan. Inspirasjonen fra Haden kan spores i basspillet, men vel så viktig er Wangs uttalte ambisjon om at hans filosofi og spillestil skal være malen for sinnstilstanden Closeness skal uttrykke. Som hun sier: «Jeg har et ønske om å finne fram til det enkle i musikken, slik Haden gjorde. Roen i basspillet, og la tonene få synge».

«Focus on Sanity» heter forresten en annen låt på det ovennevnte Coleman-albumet, og det er kanskje ikke et så galt utgangspunkt for en tolkning av Wangs prosjekt heller? Det skal vise seg at det finnes flere Amerika-tråder i låtmaterialet, men siden albumet er spilt inn i 2019, er det er vanskelig å lese en intensjon inn i det om at det skal kommentere all den galskapen som året 2020 har bragt med seg. Man kan likevel si at tankene det er bygd på er ytterligere aktualisert i ettertid. På coveret holdes et barn opp slik at det skuer ut over verden gjennom glassdørene fra det trygge (kan man gjette hedmarkske?) hjemmet. Coveret, Hadens estetikk, albumtittelen, alt peker mot en nærhet hvor musikken også blir en måte å bevare forstanden på, om det nå er på et personlig plan eller et politisk et.

LES MIN TRO: Ellen Andrea Wang har valgt å ikke gruble for mye over troen sin

Jazzfokus

Wang har på de to foregående platene skapt seg et sound ved å hoppe mellom pop og jazz. Den forrige, Blank Out fra 2017, hadde mye popglansmiddel i seg, og hitpotensiale i låter som «A Change of Heart». I så måte innebærer Closeness en interessant karrierevending. Her finner man triojazz fundert på det eksepsjonelle bassspillet til Wang, trommingen til svensken Jon Fält og med briten Rob Luft på gitar. Plata starter med et par av de beste og mest fokuserte av de egne komposisjonene, «Erasmus» og «Closeness», der Lufts elektriske gitar får mye plass og, vel…sett inn fritt valgt ordspill med «luft». Det finnes en del hengende akkordhager her, med rik bruk av space echo og effekter. Men at musikken etterstreber en form for enkelthet, betyr ikke alltid få toner. De tre musikerne kan innimellom utfolde seg både hektisk og virtuost, men spillet har likevel en form for tydelighet i seg. Bare i «Strange Flower» flyter fargene noe ut, et stykke uti, mens den vakre låten «Recognise» kan trekkes fram som et spesielt vellykket eksempel på den nevnte tydeligheten.

Ellen Andrea Wang (bass), Rob Luft (gitar) og Jon Fält (trommer) utgjør platas trio. Foto: Oda Berby

Ellen Andrea Wang (bass), britiske Rob Luft (gitar) og svenske Jon Fält (trommer) utgjør trioen. Foto: Oda Berby

Tidlig/mid

Albumets fire vokalspor (om man ser bort fra nynningen i «Waiting for Ellinor»), setter oss inn i litt andre stemninger enn de øvrige. Coveren av Colemans «Lonely Lady» er et høydepunkt, også fordi bandet her hever stemmen på et vis man ikke finner i de ganske fattede egne låtene. Videre er inkluderingen av Pat Metheny Groups og David Bowies samarbeid «This Is Not America» fra filmen The Falcon and the Snowman (1985) givende. Det er akkurat som om man kan merke at bandet har gledet seg til å låse seg ned i basstromme- og bassgroovet og samsangen som følger. I tillegg er to tradisjonelle spirituals også tatt med, den ene («Nobody Knows») med ny musikk av Wang. Disse ligger opplagt innenfor Wangs register, og ikke bare fordi hun selv har erfaring som gospelkordirigent. Likevel, dirrende fint utførte som de er, og selv om de opplagt også oppfyller kriterier om forankring og nærhet, er det som om de tilhører en litt annen musikalsk albumfortelling enn de gitardominerte instrumentalene.

Wang er utnevnt som neste års «Artist in Residence» under Moldejazz. Det kjennes som et «Men jo! Selvfølgelig!. God timing!» Hun er fortsatt en ung, men på dette tidspunktet godt etablert artist i norsk og også internasjonal jazz. Man kan jo aldri vite hvordan en karriere blir på forhånd, men man kan kanskje håpe at når man ser tilbake, var det riktig å plassere årets album i en slags tidlig-mid-periode i en lang og vidunderlig musikerkarriere. Det er nemlig også slik dette føles etter en del gjennomlyttinger. Plata er en solid og god utvidelse av visjonen, fundert filosofisk med ny modenhet, plassert etter karrierestartens overraskelser og det som forhåpentligvis vil bli en større klassikerplate eller fem der framme. Trioen funker på sitt beste svært godt, og hos denne lytter er også vendingen mot jazz velkommen. Tross ørsmå innvendinger, er Closeness derfor blitt ei av de riktig fine platene fra 2020.

---

Fakta:

---