Med et grått. sobert cover og en tittel som helt enkelt betyr «fem klaverstykker», føyer Irmin Schmidts nye album seg umiddelbart inn i både lange europeiske musikktradisjoner og modernisme-estetikk. Nå 81 år gamle Schmidt har spilt inn sitt nye album i Frankrike på to flygler, det ene hans Steinway, det andre et Pleyel som er preparert slik Schmidt lærte av John Cage, hvor objekter plasseres på og mellom strengene og man også spiller på dem med skruer og lignende. I tillegg har albumet ambientlyder tatt opp i og rundt Schmidts studio, og vi hører susing og lyden av et fly blande seg med flygellyden.
Det er kanskje feil å kalle dette improvisasjoner, til tross for at komposisjonene ble til i øyeblikket og ikke har fått noen etterbehandling i form av elektronisk manipulering eller second takes. Det virker nemlig viktig for Schmidt at alt han har gjort i karrieren flyter inn i nåtidsavtrykket, som hos en japansk kalligrafikunstner, der år av forberedelse og studier inngår i øyeblikkets raske strek, fullkommen og ufullkommen på en og samme tid. Selv kaller han de åpne klangene og av og til svært rytmiske figurene «spontane meditasjoner».
LES OGSÅ: Åleskjær anbefaler Marianne Faithfull og Dylan Mondegreen.
Kraut
De fleste vil kjenne Irmin Schmidt som en av fire grunnleggere av det banebrytende krautrock-bandet Can, som var aktive i en tiårsperiode fra slutten av 60-tallet og framover. Can har inspirert mange senere band, men det er verdt å merke seg at flere av medlemmene var klassisk skolerte og til å begynne med ikke så interesserte i rock i det hele tatt. Schmidt selv har også understreket viktigheten av det historiske bakteppet for hans liv og karriere. Litt eldre enn mange av de samtidige i rocken, var han og Can-medlemmene sterkt preget av situasjonen i den umiddelbare etterkrigstidens Tyskland.
Etter bortgangen til trommeslager Jaki Liebezeit og bassisten Holger Czukay i fjor, er Schmidt også den eneste gjenlevende av de fire originalmedlemmene. Schmidt studerte komposisjon med blant andre Karlheinz Stockhausen og arbeidet som dirigent før oppstarten av Can. Siden har han laget musikk for over 100 filmer, én opera og flere soloalbum. Resten av 2018 er også spekket med retrospektive forestillinger og hyllestkonserter viet ham og Can i hjemlandet Tyskland, i tillegg til at året også allerede har gitt oss Can-biografien All Gates Open. Alt ser ut til å samles i nået.
Schubert, Cage, Can
Selv om Schmidts virke altså er langt mer enn den jam- og groovebaserte Can-rocken, legger han heller ikke skjul på at Can er en stor del av ham, sammen med de klassiske tradisjonene i tysk musikk. Og selv om det kan virke langt fra rock til det sparsommelige, meditative og stemningsåpne uttrykket på årets album, kan for eksempel de polyrytmiske mønstrene i musikken sies å være tydelige fellesnevnere. 5 Klavierstücke er en stille og fin plate, vel verdt å låne øre til.