Skarpsynt fra en av våre største nåtidige kunstnere
ANMELDELSE: A K Dolvens kunst retter seg mot både intellektet og følelsene. Nasjonalmuseets store retrospektive utstilling tydeliggjør dybden i kunstnerskapet.
INTERNASJONAL: Anne Katrine Dolven (født 1953) hadde lenge base i byer som Berlin og London, men har siden slått seg ned på øya Kvalnes i Lofoten. Nå er hun den første norske samtidskunstneren med retrospektiv utstilling på Nasjonalmuseet.
Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
Øverst i den bratte trappen opp til Lyshallen i Nasjonalmuseet henger to fem meter høye og smale malerier på aluminium, et hvitt og et svart. Begge har avtrykk på avtrykk, i vertikale linjer, av kunstnerens fingertupp – nærmere bestemt langfinger.
This is a tall political painting og This is a tall black political painting kan nytes som rene komposisjoner. Samtidig bærer titlene og de kroppslige merkene bud om noe, ja, politisk. Budskapet kan publikum fylle inn selv.
Alternativt kan man gå til kildene og sjekke hva A K Dolven har tenkt. I et videointervju på Nasjonalmuseets nettside får vi vite at hun har tenkt på den finske maleren Helene Schjerfbeck og hennes Selvportrett med rød flekk (1944) hver gang hun har trykket fingeren mot lerretet. Modernisten Schjerfbeck ble oversett i sin samtid, som så mange andre kvinnelige kunstnere.