Ikke helt i mål
«Ved målet» stiller den kraftløse generasjonen under lupen. Helt under huden kommer vi derimot ikke.
TEATER: «Ved målet» kommer ikke helt i mål, skriver Kjersti Juul.
Pernille Sandberg/Riksteatret
Det er ikke utenkelig at oppveksten under nazitiden ved en katolsk drillskole i Salzburg kan ha satt sine spor. Gjennom hele sitt forfatterskap gikk Thomas Bernhard til angrep på autoriteter. Ikke sjelden publiserte han aggressive åpne brev til øvrighetspersoner. Til de han mente var for maktglade og bedrevitende.
Moren i «Ved målet» er en slik karakter. I Anne Krigsvolls skikkelse holder hun datteren sin i et jerngrep, eller kanskje mer som i et usynlig nett. Karakteren har blitt sammenlignet med en edderkopp, som isolerer byttet sitt med klebrige silketråder. Når den destruktive tosomheten spinner videre i Johannes Holmen Dahls regi, er det mange gode takter å spore. Likevel føles det som om «Ved målet» aldri kommer helt i mål.
Overdrivelser
Bestill abonnement her
KJØP