Ut og fløte tømmer
Hans Hamid Rasmussens bilder av tømmerfløting på Glomma er en kjærlig dokumentasjon av en tid som er forbi, men også en påminnelse om våtere tider.
FOTO OG MALERI: Edvard Munchs komposisjoner er en referanse som går igjen i dokumentasjonen av Glomma, slik den fremstod for Hans Hamid Rasmussen i 1985.
Hans Hamid Rasmussen
Det er litt flaut å innrømme hvor nylig jeg innså at stort sett all skog i dette landet, som jeg trodde var vill og fri natur, mer er å regne som plantasjer. Noen eier skogen. Trærne er plantet, og foran dem venter en fremtid som tømmer.
I den nye kunstboka Elva er et annet sted blir tømmerets vei mot videre industri presentert gjennom blikket til det som den gang var en ung kunstnerspire. Hans Hamid Rasmussen (59) jobber i dag hovedsakelig med tekstil og fotografi, og har hatt en aktiv karriere som kunstner. Ungdomstiden tilbrakte han i Østfold, hvor han jobbet som tømmerfløter i de siste årene før tog og trailere overtok arbeidet til elva.
Med en gryende interesse for foto og kunst, tok han kamera med seg på jobb – etter hvert med en bevissthet om at denne arbeidsformen gikk mot en slutt. Bildene gjenspeiler dermed et aktivt og deltagende blikk innenfra, alt sammen i god sosialantropologisk stil.
Bestill abonnement her
KJØP