Hun gir Ordet fornyet kraft

Siri Helene Erland fortjener en lysende plassering på den kristenartistiske stjernehimmelen.

Siri Helene Erland er nok et kjent navn for flere av Vårt Lands millenniale lesere; hun ble tidlig introdusert for den nasjonale scenen da hun var finalist i Idol som bare 20 år gammel, i programmets fjerde sesong. Allerede da var Erland en erfaren lovsangleder i byen hun vokste opp i, Trondheim.

Deltakelsen i Idol avstedkom to engelskspråklige singler, men det skulle imidlertid gå ti år før neste utgivelse fant sted. I mellomtiden fylte Erland dagene med jazzstudier på NTNU og en relativt aktiv utøvervirksomhet. I 2017 kom debutalbumet Så nærme du vil, med sterke låter som kan plasseres trygt i den norske ungdommelige lovsangstradisjonen både litterært og musikalsk, og i Pilegrim spisses fokuset enda mer fra lovsang, mot Erlands personlige gudsforhold.

Vellykket lyrisk dialog

Pilegrim består av et godt gjennomarbeidet tekstmateriale, bygget inn i populærmusikalske strukturer. Lyrikken er godt forankret i klassisk teologisk tematikk, men uten å bli kunstferdig eller messende. Gjennomgående i de fire låtene finnes tydelige referanser til konkrete bibeltekster, men skrevet på en sånn måte at Erlands personlige stemme gir ordene fornyet kraft.

.

Dette er ikke hverken salme- eller lovsangstekster – det er Erlands personlige brytninger i lys av Ordet – en vellykket lyrisk dialog. Tittelsporet «Pilegrim» virker å være et uttrykk for lengselen etter himmelen, med tydelige blikk mot Filipperne 3:20, ispedd både Matteus 6:19 og Johannes 14:2 for å nevne noen av referansene.

Detaljrikt lydlandskap

Produksjonen er lekkert håndtert av Rikard Sjånes Pedersen og Torkil Rødvand, kjent fra blant annet progmetalbandet Uncanny. Sammen utgjør de en trio som fra før av har laget singelen «Pusterom», en vellykket prøvestein for et videre samarbeid. Pedersen og Rødvand løfter melodiene til Erland og bringer kjærkommen energi og dynamikk til bords.

Det er et kreativt og detaljert lydbilde som vitner om flere timer bak spakene – her er lowpassfilter, klangautomasjoner, synthemulatorer og organiske bass- og barytongitarlinjer i vakker symbiose. Det kler låtene opp i en progressiv drakt. Et nydelig bidrag er Jonas Vemøys (Marthe Wang) luftige trompetsolo på Synk eller Svøm som gir karakter til lydbildet. Et lite harmonisk utspring i refrenget på «Kom» er et av mange små detaljer som løfter komposisjonene.

De tydelige tekstene levner ingen tvil om at Erland synger til Gud

—  Pål Rake

En renskåret vokalproduksjon

Vokalproduksjonen kontrasterer på godt vis den mangefasetterte instrumentale siden av musikken. Vokalen er klar som krystall og fremstår ujålete. Her er ingen pompøse klangflater, langstrakte gospellinjer, heller ingen avansert vokalgymnastikk. Den peker heller i retning av Cezinandos tidsriktige, korte avfraseringer. Noen må jo bære denne arven videre, etter som nevnte artist har nok med å bære annet løsøre i disse dager.

Erland fremfører sin vokal stort sett med samme intime, kontrollerte, feminine og naive temperament. Det vitner om musikk som kanskje har blitt til i dagens go-to lønnkammer; på hjemmekontoret. Men dette er ikke musikk for de store stadioner, kanskje snarere det motsatte. Det er i det minimalistiske det store ligger gjemt i Pilegrim. Selv om Erland drar befriende på mot slutten av låten «Sakkeus» og endelig maler med en annen pensel, er det det et interessant virkemiddel å holde hestene tilbake på resten av låtene.

Løfterik pilegrimsferd

Pilegrim oser av et kreativt oppkomme av en musikkproduksjon med en forfriskende lyrisk innfallsvinkel. Erland har mye å komme med, og fortjener en lysende plassering på den norske kristenartistiske stjernehimmel. For det er nok i denne himmelretningen hennes materiale vil ha størst funksjon og betydning – blant bedehusfolket og den godt etablerte kristne stand.

De tydelige tekstene levner ingen tvil om at Erland synger til Gud, og musikken vil kanskje ikke klinge like gjenkjennende eller relevant for søkende, profane ører. Vi får håpe denne løfterike pilegrimsreisen avstedkommer flere melodier og betraktninger i årene som kommer.

---

EP

Siri Helene Erland