Anmeldelser

Ektefølt, energisk og eksistensialistisk fra Jonis Josef

Hovedpersonen i «Kasko» er revet mellom to kulturer: Festlivet og arbeidsplassen.

Kongen av Gulset var en gledelig overraskelse da den – egentlig ut fra intet – dukket opp på NRK i 2019. Serien var en sprelsk oppvekstskildring fra drabantbyen Gulset, som omtales som Skiens svar på Holmlia. Ikke altfor knallhardt, med andre ord.

I en tilbakeskuende stil, kommentert fra nåtiden, tok Jonis Josef for seg rampestreker og kreativitet i et flerkulturelt nabolag. Han bød dessuten på noe så originalt som nostalgi til 2005.

Fra fest til jobb

Serien fikk gode kritikker, og satte den vestfold-og-telemarkske fylkeshovedstaden på kartet, men Josef og regissør Mikael Samuelsen fikk tommel ned fra statskanalen til å filme sesong tre.

Manuset måtte i skuffen og et nytt prosjekt begynte å krystallisere seg: En humorserie der en ung manns ønske om å bli politi ble forpurret av bakgrunnen hans, og ble justert til å handle om forsikringsbransjen. TV2, som ikke nødvendigvis har det sterkeste grepet om en ung, urban målgruppe i utgangspunktet, tente på prosjektet og var kvikke med å takke ja.

I Kasko spiller Josef Jamal, en norsk-somalier i slutten av tjueårene med et utsvevende festliv. Inkassogjeld og minoritetsrekruttering i et forsikringsselskap får ham på et rettere kjøl etter mye prøving og feiling. Jamal får jobb som utreder, oppgaven er å ta rede på sannhetsgehalten i kundenes ulykkesforklaringer. Forsøker de seg på svindel?

.

Uforutsigbar

Konseptet gir rom til humor, drama, action, samfunnskommentar og oppskrudde festscener. Velskrevne replikker leveres med suveren timing. Situasjonene er ofte absurde, serieskaperne lykkes i å tegne et eksotisk, nærmest grotesk bilde av livet på en arbeidsplass, slik en outsider ser det.

Samtidig er persongalleriet kledelig nyansert, rollefigurene er utstyrt med perfekt tilmålt kompleksitet. Jamals sjef – svært solid gestaltet av Dennis Storhøi – fremstår nærmest gåtefull. Anstrengelsene hans for å fremstå som naturlig inkluderende og ikke-rasistisk, gjør at han oppnår nøyaktig det motsatte. Samtidig er han uforutsigbar: sprø i det ene øyeblikket, betrodd mellomleder i det neste. Hva er det som foregår inni ham, egentlig?

---

TV-serie

Kasko

Av: Jonis Josef

Med: Jonis Josef, Dennis Storhøi, Marlene Stavrum, Ingrid Giæver, Abubakar Hussain, Anette Hoff, Arman Surizehi

Premiere på TV2 Play 26. februar

---

To verdener

Fremdriften er gjenkjennbar for de fleste som har vært eller er unge voksne: Hva vinner man og hva taper man ved å vinke farvel til et uforpliktende liv, og gli over i ansvar, rutiner og en mer fargeløs hverdag?

Kasko behandler tematikken med ektefølt inderlighet og bittersøt humor. Den balanserer de to verdenene elegant, uten å ty til verken moralisering eller glamorisering. Resultatet er ikke helt usentimentalt, men føles samtidig genuint.

Uten å gjøre det til hovedpoenget sier serien mye om inkludering. I sin behandling av «hverdagsrasisme» på arbeidsplassen, finner den både humor og sunn synliggjøring. I en tid hvor norskhet er et debattemne, er det interessant å se hvordan Kasko forteller om forsikringsutreder-kollegaen Are, som har iransk bakgrunn, men som kjemper krampaktig for å bli så «norsk» han bare greier.

Kasko balanserer de to verdenene elegant, uten å ty til verken moralisering eller glamorisering

—  Einar Aarvig
.

Velkomponert eksistensialisme

Hovedprioriteringen er imidlertid humoren og dannelsesreisen, og begge elementene gjør serien underholdende og spenstig. Innvendingene er få: Av og til blir ensemblets varierende skuespillererfaring tydelig. En rollefigur med en sveis, dialekt og livsstil som sender tankene til Gaute Drevdal, sitter liksom ikke helt, og blir en puslespillbrikke utenfor brettet ellers.

Men Kasko er stort sett energisk, velkomponert og morsom, med en karismatisk og kvikk Jonis Josef i begivenhetenes sentrum. Serien tillater seg dessuten en viss eksistensialisme, noe den glimrende sluttscenen er et utmerket eksempel.

Les mer om mer disse temaene:

Einar  Aarvig

Einar Aarvig

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser