Anmeldelser

Klassikeren ‘Veggen’ er bekmørk, men trøstende

Marlen Haushofer har skapt et dystopisk mesterverk som speiler tiden den leses i.

I mange år har jeg ubevisst båret med meg en indre forestilling om en kvinne som er alene i en hytte i en skog, i et fjellandskap. Hun er der fordi hun må og ikke kan komme seg derifra. Det er et slit å overleve og uendelig ensomt. Samtidig er dyrene som hun har ansvaret for, naturen og været konstanter som jager angsten og de vonde minnene hennes unna.

Denne forestillingen, som kommer fra romanen Veggen, har satt seg i meg, og er noe som jeg i flere krevende situasjoner i livet ubevisst har hentet frem, som et bål jeg kan varme meg ved og styrke meg på. Men det er ikke før jeg nå leser den på nytt at jeg forstår at det faktisk er slik denne romanen lever og virker i meg.

Senest med stor kraft da pandemien var et faktum og hele Norge stengte ned i disse kaotiske vårdagene for to år siden.

Klassiker

Den moderne klassikeren Veggen har siden 1994, da den kom ut for første gang i Gyldendals legendariske Vita-serie av oversatt litteratur, blitt gitt ut flere ganger på norsk. Veggen er en roman som har den sterke kvaliteten at for hvert tiår den blir lest, reflekteres tiden den leses i.

Marlen Haushofer

Da den kom ut i 1963 ble romanen sett på som en kommentar til atomkappløpet og den kalde krigens utslettelsestrussel. I 1994, da den kom ut i Norge, var det feministiske trekket ved romanen fremtredende, i 2003 ble miljøperspektivet betydningsfullt og nå har romanen blitt gjenutgitt i en rekke land på grunn av sin aktualitet i forbindelse med hele verdens erfaring med isolasjon og pandemi.

Dystopien om den navnløse kvinnen, som på en helgetur i en jakthytte i Alpene, ender opp med å være en av få overlevende etter en katastrofe, ble skrevet av østerrikeren Marlen Haushofer. Haushofer ble, slik tilfellet var med flere hennes kvinnelige forfatterkollegaer, ikke virkelig anerkjent før etter sin død. Men på 80-tallet ble hennes forfatterskap løftet opp av kvinnebevegelsen og Veggen ble en kultroman.

Haushofer blir nå, sammen med Ingeborg Bachmann og Elfriede Jelinek (som er svært påvirket av Haushofer), sett på som en de store forfattere i etterkrigstidens Østerrike.

---

Roman

Marlen Haushofer

Veggen

Oversatt av Unn Bendeke

272 sider, Gyldendal 2022

veggen

---

Dystopi

Den navnløse hovedpersonen i Veggen våkner grytidlig om morgenen, alene i jakthytta, som hun har dratt på besøk til for helgen. Venneparet, som hun er på besøk hos, har ikke kommet tilbake fra sin tur ned til landsbyen kvelden før. Da hun går ut for å se etter dem dunker hun rett inn i en usynlig og hard vegg.

Bak veggen ser hun et enslig menneske som har blitt forsteinet i det øyeblikket han skulle til å drikke fra en bøtte med vann. Alt levende har opphørt å eksistere. I selskap med en hund, en ku som hun redder og en villkatt, blir hele tilværelsen en kamp om å overleve.

Med en særdeles nøktern stil legger hun for dagen en blanding av pragmatikk og dyp lammende angst.

—  Hilde Slåtto

Veggen er formet som en beretning, ført i pennen av den navnløse kvinnen. Med en særdeles nøktern stil legger hun for dagen en blanding av en pragmatisk holdning til sin situasjon og en dyp lammende angst.

Pragmatisk

Og det er denne nettopp denne blandingen mellom rasjonell overlevelse og psykologisk/filosofisk studie som er romanens storhet. Hverdagens gjøremål beskrives ned i minste detalj; arbeidet med å gjøre jakthytta til et sted hvor det går an å overleve, settepotetene som presses ned i den skrinne jorda, den tunge og tilfredsstillende arbeidet med vedhogst og ljåslått, klærne som må repareres med tråd fra et gammelt pledd, rasjonering, dyrehold og jakt.

Samtidig faller hun til stadighet ned i dype indre kaninhull, som holder på å ta fra henne forstanden og ønsket om å leve.

I midten av dette står forholdet til dyrene som hun har fått et ansvar for. Beretningen om plassen disse levende skapningene tar i livet hennes, er navet i romanen, det som gir henne retning i det fullstendig retningsløse.

Mesterverk

Veggen er et mesterverk, som med en makeløs jordnær enkelhet og himmelhøye tankekraft skriver frem hvordan vår evne til å knytte oss til andre og til å minnes, føle, tenke og skape er det som gjør oss til mennesker.

Veggen er en kritikk av hvordan det moderne livets trange drift etter vekst og optimalisering skaper ufrie liv.

—  Hilde Slåtto

Veggen er en kritikk av hvordan det moderne livets trange drift etter vekst og optimalisering skaper ufrie liv, et dystopisk tankeeksperiment om menneskeskapt katastrofe og en feministisk klassiker. Men det som har brent seg inn, og som etter mange år fortsatt virker i meg, er hvordan beskrivelsen av denne sterke, og skrøpelige kvinnens fullstendige ensomhet, harde arbeid og nærhet til dyrene oppleves så fortrøstningsfull.

Det er litteraturens alkymi.

Les mer om mer disse temaene:

Hilde Slåtto

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser