Anmeldelser

Altomsluttende og dypt solidarisk teater

«Feil Teater» byr på en magisk juleforestilling og en nødvendig motvekt til et offentlig tilbud for de få.

Jeg sitter i en olabil-versjon av en trikk med hodetelefoner på øret. Snart skyves jeg av gårde og inn i mitt livs mest eksklusive forestilling. Teatergruppa Feil Teater har tatt høyde for pandemiens kohort-begrensning, og i mangel av fire andre nærkontakter som det er plass til i trikken, er jeg nå den eneste publikummeren.

Oslo-barn

Med imponerende enkle, men effektive grep har kjelleren av en boligblokk i Grefsenveien, blitt til et magisk sted der jeg tas med på en trikketur gjennom et barns fantasi. Intervjuer med barn fra Oslo, ligger til grunn for 11-trikken går til Nordpolen. Refleksjoner de gjør seg om alt fra små juledrømmer og funderinger over hvordan nissen ser ut, til livets mer store og eksistensielle spørsmål er en viktig del av lydkulissene. Søte, men også tankeutvidende betraktninger og en påminnelse om hvor godt barn kan sette ord på tingenes tilstand. Her er timingen mellom lyden på øret og det som utspiller seg i de ulike rommene, der skuespillerne vekselvis trer inn i ulike karakterer, imponerende sømløst gjennomført.

---

Teater

Feil Teater

11-trikken går til Nordpolen

Regi: Vilde Johannessen

Konsept, idé og produksjon: Vilde Johannessen, Amanda Hedvig Strand, Mathias Augestad Ambjør, Sebastian Skytterud Myers

Scenografi/snekring: Thomas Gallagher, Ronja Kløver, William Greni Arnø, Torkel Ruud, Vilde Johannessen, Tobias Lehrskov-Schmidt og Emilie Tverbak.

Lys og video: Thomas Gallagher

Skuespillere: Emilie Tverbak, Vilde Johannessen, Thomas Gallagher, Camilla Klaudiussen, Sebastian Skytterud Myers og William Greni Arnø

---

Interaktiv

Når neste stopp er oldtidens Egypt, får man får beskjed om å ikke forlate trikken i fare for å bli sittende fast i fortiden. Forestillingen er nemlig interaktiv, der man tidvis må ut av trikken og følge beskjedene som kommer på øret - som å finne trikkebilletten i en skjult postkasse før det blir billettkontroll, eller krype gjennom en grottelignende gang for å komme seg videre på reisen.

Skuespillerne er aldri påtrengende tett på, men trer inn i hver lille karakter med hud og hår.

—  Kjersti Juul

Hvor magisk det må føles for de minste er vanskelig å forestille seg, men selv for voksne er det å bli skjøvet lukt inn i et julehjem anno 1940 der 91 år gamle Alma bor, en opplevelse i seg selv. Her er vegghyller som så vidt klarer å bære mengden av julepynt og nips, mens stemmen på øret forteller hvordan jula ble feiret før i tiden. Den høye kvaliteten i hvert ledd av fysiske kulisser, kostymer og lyssetting er med på å sette den helt spesielle stemningen. Skuespillerne er på sin side aldri påtrengende tett på, men trer inn i hver lille karakter med hud og hår.

feil teater

Som publikummer veksler følelsen av å være flue på veggen, til forsiktig å bli dratt med inn i handlingen. I en post-pandemisk tid med mindre krav til distanse, kunne de utnyttet potensialet som ligger i det interaktive uttrykket i enda større grad.

Solidarisk

11-trikken går til Nordpolen gjør sin egen vri på det å være en juleforestilling, der det inkluderende perspektivet trumfer julen som en kristen tradisjon. Tanken om at «alle skal med», gjør at fokuset på den mer altetende julenissen går som en rød tråd gjennom forestillingen.

Teatrene har blitt borgerlige institusjoner for de som har penger.

—  Kjersti Juul

Mer enn at samfunnet har behov for mer sekulært tankegods, er det verdt å applaudere teatergruppas dypt solidariske prosjekt; I årets kanskje dyreste måned ønsker de å gi en gratis teateropplevelse til barnefamilier med lav inntekt. Slik går de rett til kjernen ved en problematisk del av det offentlige tilbudet. Teatrene har blitt borgerlige institusjoner for de som har penger. En familie på fire vil eksempelvis måtte punge ut med over 2.000 kroner for å se årets juleforestilling ved Nationaltheatret.

11-trikken går til Nordpolen består det eksklusive i at det dessverre – og bokstavelig talt – ikke er rom for så mange. Får du plass, får du en gratis og altomsluttende teateropplevelse som går langt utenpå det som skjer innenfor institusjonsteatrenes vegger.

Les mer om mer disse temaene:

Kjersti Juul

Kjersti Juul

Kjersti Juul er scenekunstanmelder i Vårt Land. Har du tips eller innspill til Kjersti, send en e-post til post@kjerstijuul.no.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser