Elegant komedie om et forhold mellom kvinne og robot
Tyske «Drømmemannen» er en intelligent komedie om hva mennesker håper å få ut av livet. Hva lengter vi etter i et parforhold?
AKKURAT SOM ØNSKET: Roboten Tom (Dan Stevens) byr opp Alma (Maren Eggert) til dans, hun som har ønsket seg en mann med slike egenskaper.
Arthaus
Se for deg en kvinne som møter en mann til en date. Han griper straks hånden hennes og sier: Dine øyne er som to fjellvann jeg kan synke ned i. Mannen er kjekk på en glatt, strømlinjeformet måte og snakker litt mekanisk – hva er dette for en raring, tenker du. Det samme lurer Alma Felser, den kvinnelige hovedpersonen, på. Hun avviser det svulstige komplimentet.
Handlingen i Drømmemannen er lagt til en ubestemmelig nær framtid, i et festlokale som er møtested for enslige mennesker og humanoide roboter. Vakre, kjekke menneskekopier er nøyaktig tilpasset de behov som hver menneskepartner har opplyst om på forhånd – hvis første date går bra, kan man få med roboten hjem og utvikle forholdet videre.
Men Alma Felser er ikke interessert i intimitet – det har nylig skåret seg med en kjæreste hun hadde på jobben. Hun er en lidenskapelig forsker på Pergamon-museet i Berlin og trenger penger til å finansiere et prosjekt om sumerisk kileskrift. Midler kan hun få hvis hun vil være forsøkskanin i tre uker og ta med seg hjem en robot som er programmert etter hennes ønsker og behov.
Bestill abonnement her
KJØP