Et omdiskutert kunstverk hisset på seg bygda. Så skjedde det noe
Tanken bak et omdiskutert kunstverk i Gudbrandsdalen var å skape et «uenighetsrom». Dokumentaren Odelsgut og fantefølge viser hvor godt verket lyktes med nettopp det.
ER DET KUNST? Dokumentaren «Odelsgut og fantefølge» følger møtet mellom det omdiskuterte kunstverket med samme navn og lokalbefolkningen i Kvam.
Lars Tungen
– Jeg blir provosert over at man skal bruke penger på noe sånt forbaska tull. Det kan ikke kalles kunst når du setter sammen en gammel møkkspreder og en stein. Samme hva man gjør med det, så blir en møkkspreder bare en møkkspreder, og en stein blir bare en stein, sa en opprørt kvamvær til NRK i 2017.
Det aktuelle kunstverket, «Odelsgut og fantefølge», var plassert i Kvam sentrum – utenfor frisørsalongen Hårek, rett nord for Gudbrandsdalslågen. Intensjonen var slett ikke å hisse opp innbyggerne. Installasjonen var en del en fylkeskommunal satsning ment å kompensere for de negative effektene av den nye E6-traseen.
Tapet av gjennomgangstrafikk og nedleggelsen av den lokale sponplatefabrikken har skapt vansker for bygda, og prosjektet «Vegskille» var tenkt å mane til nytenking, til å «undersøke identiteten og muligheten til tettstedene videre».
Bestill abonnement her
KJØP