Henriette Steenstrup har skapt en av Norges beste komiserier

Med varme, menneskelighet og intelligens plasserer Pørni seg i det øverste sjiktet av norske komedier.

Humorserier om single, arbeidende kvinner har en nesten like lang historikk som tv-mediet i seg selv. Prototypen regnes som tittelfiguren i Our Miss Brooks, en mannekjær og gifteklar lærerinne som først kunne oppleves på radio, deretter på tv fra 1952. Det ble produsert tilsvarende serier i en tyveårsperiode, men det var først med Mary Tyler Moore-show i 1970 at hovedpersonen var egentlig selvstendig og uavhengig av menn.

Det er i denne tradisjonen, videreført av nyvinninger som Sex & Singelliv (1998) og Girls (2012), at Viaplay-aktuelle Pørni har sine røtter.

---

TV-komedie

Pørni

Serieskaper: Henriette Steenstrup.

Med: Henriette Steenstrup, Nils Ole Oftebro, Ulrikke Døvigen, Agnes Kittelsen, Henrik Mestad.

Samtlige seks episoder slippes på Viaplay søndag 2. mai.

---

Tragedier

I villastrøket på Nordberg, lenger nord enn vest i hovedstaden, bor hovedpersonen under samme tak som sin pensjonerte far og to døtre i hver sin ende av tenårene. Og dessuten nevøen Leo, som er tatt under familiens vinger etter en dødelig bilulykke. Det kan virke som om tragedien, som inntraff seks måneder tidligere, kan få selskap av nye: Er faren dødssyk? Må Leo flytte til besteforeldrene på Vestlandet? Er yngstedatteren kleptoman?

Pørnis kjærlighetsliv og egne utfordringer kontrasteres effektivt med jobben hennes: Som saksbehandler i barnevernet arbeider hun daglig med triste skjebner. I yrkeslivet og hjemme må hun ta upopulære avgjørelser, og det får konsekvenser: En misfornøyd mor sender henne trusler og ubehageligheter på nesten daglig basis. Pørni tar det med overbærende, godt humør.

Det er vanskelig å se for seg en norsk dramakomedie bli særlig bedre.

—  Einar Aarvig

Drivende effektivt

Serien fornyer på ingen måte rammene for fortellinger på tv, men forvalter konvensjonene med mesterlig dramaturgi og tonnevis av sjel og personlighet. Samtlige rollefigurer – uavhengig av hvor mange minutter de får på skjermen – fremstår som helhetlige, komplekse mennesker som i tillegg gjør det de skal gjøre i en komedie: være morsomme.

Enkeltscenene har et sjeldent driv – de er detaljrike, med presis dialog og perfeksjonert timing. Det skjer veldig mye: ofte avbrytes en ellers interessant skiftning i maktbalanse med ny informasjon fra SMS-er som dukker opp skjermen. Slike skjerm-meldinger er blant de siste tiårenes kjedeligste nye innslag, men her brukes de på en intelligent og heftig måte.

Historien – eller snarere historiene – er effektivt fortalt. Det er for eksempel ingen scener mellom øyeblikket der Pørni spør minstejenta om hvor hun har fått den nye klokka fra til en sekvens hvor hun leverer tilbake diverse stjålne gjenstander til klassekameratene. Når eldstedatteren arrangerer alene hjemme-fest som går over styr, får vi bare noen detaljer fra resultatet. På forbilledlig vis sparer serien oss for transportscener og forutsigbarheter.

.

Romantisk

På dette bakteppet blir morsomhetene veldig morsomme. «Jeg skjønte at han var ute av skapet da han meldte seg inn i Oslo Høyre», sier barnebarnet om bestefaren. Og Nils Ole Oftebros pensjonist-far rett utenfor skapet-historie er kostelig og varm på samme tid, som når han bytter navn til Baldwin og innleder et forhold til sin sunnhordlandske, smått alternative kjørelærer.

Aller viktigst er naturligvis Pørnis egen kjærlighetshistorie. Av og på-romansen med Kommune-Bjørnar – gestaltet av Gunnar Eirikson med perfekt selvtillit – er vakker og realistisk. Den skyr aldri klassiske virkemidler, men får dem i stedet til å virke naturlige.

Lavt og høyt

Serieskaper, manusforfatter og hovedrolleinnehaver Henriette Steenstrup har med Pørni begått perfekt medrivende underholdning. Det er vanskelig å se for seg en norsk dramakomedie bli særlig bedre. Med humorprogrammer som Torsdag kveld fra Nydalen og Dritseint med Edel, har den Nationaltheatret-ansatte Steenstrup vist forbilledlig lite berøringsangst for det folkelige og nesten buskis-aktige.

Samtidig er det lett å tenke seg at presisjonen i dialogene og det analyserende blikket på samfunn og institusjoner kan være inspirert av det mangeårige samarbeidet skuespilleren har hatt med filmskaperen Dag Johan Haugerud. Blant skuespillerne finnes dessuten flere Haugerud-gjengangere.

Og som i hans kritikerroste Barn (2019) spiller spennet mellom arbeidsliv en stor rolle: Pørni jobber med familier som har gitt etter for de samme pressmekanismene hun kjenner på kroppen hver dag. Hennes egen reaksjon er ikke resignasjon, men overbærenhet og toleranse.

Slik viser serien at det ikke trenger å være et skille mellom folkelighet og intelligens.

.

Ekte varme

En innvending mot Pørni kunne vært den strukturelle likheten med HBO-serien Better Things, også den med en presset og stressa mor i et tre-generasjonshus i sentrum. Men igjen: Måten den norske serien løser settingen på er så full av personlighet og varme at en slik betenkelighet fremstår smålig.

Med Pørni har Steenstrup, sammen med regissørene Gunnar Vikene og Charlotte Blom og svært gode skuespillere, skapt en av Norges beste komiserier, der sommervarme bilder forteller en historie om ekte mennesker man blir veldig, veldig glad i.

1

1

1