Forskjellige varianter av kristen tro har til tider hatt en tendens til å la evangeliseringsiver og himmellengsel overskygge skapelsesteologien. Noen og enhver kan ha mye å lære av Gud: Å bli menneske.
Stefan Gustavsson er mest kjent for sine apologetiske bøker. Han har samtidig spilt en sentral rolle innen svensk lagsbevegelse og alliansekristendom. For 15 år siden ga han ut boka Gjør som Gud – bli menneske. Nå er boka kommet i ny og utvidet utgave, dessverre med atskillig kjedeligere tittel: Her for å bli.
Hans agenda er å beskrive kristenlivet som en bekreftelse av skaperverket. «Dersom kristen tro er sann, er det en tro som omfatter hele tilværelsen.» Denne erkjennelsen mener han har vært for lite til stede i mye kristen tro og praksis.
[ Pilegrimen Moddi går Oslo-Trondheim ]
---
Bok: Kristendom
Stefan Gustavsson
Her for å bli
230 sider
Veritas forlag 2021
«Aktuell tematikk, solid bibelteologi – og litt kjedelig.»
---
Men det gjelder ikke kristendommen alene. Han viser hvordan både Platon og Buddha på ulike måter skiller det materielle og det åndelige, og nedvurderer den materielle verden. En riktig lesning av Bibelen mener han imidlertid vil vise en helhetlig forståelse av virkeligheten, der det åndelige og materielle ikke er motpoler.
[ «Stillheten er trendy, men den kan også være utmattende» ]
Systematisk bibelteologi
Stefan Gustavsson er først og fremst en systematisk bibelteolog, og det kommer tydelig fram i denne boka. Han går gjennom Bibelen fra skapelse til forløsning. De første kapitlene i Bibelen og de siste er de som klarest viser Guds hensikt både med skapelse og nyskapelse. Og som et tyngdepunkt mellom dem befinner inkarnasjonen seg. Alt tegner et bilde av en Gud som er lidenskapelig engasjert i sin skapte verden. Gud har skapt oss som mennesker, han har frelst oss som mennesker, og hans framtidsplan for oss er å være mennesker. Denne erkjennelsen må prege vår forståelse av hva det betyr å tro på Gud og følge Jesus i verden, ifølge Gustavsson.
Jeg savner litt jord, svette, svir og lykke – kort sagt litt inkarnasjon.
— Per Eriksen
Jeg er på mange måter imponert over hvor gjennomført Gustavsson følger en bibelutleggende linje i framstillingen sin. Det er solid, og gjerne framstilt med både fem og sju underpunkter. Det kan vel sies at det er lite nytt i det som framstilles, men med unge kristne som målgruppe – hvilket jeg antar – er det viktige anliggender med solid bibelsk begrunnelse som framlegges.
Fristelsen til å åndeliggjøre troen ligger snublende nær for flere enn dem som befinner seg innenfor den karismatiske delen av kristenlivet. En god dose bibelsk forankret bakkekontakt har ingen vondt av.
Litt lite inkarnasjon
Men styrken i Gustavssons framstilling – den systematiske bibelundervisningen – blir også bokas svakhet. Den framstår i stor grad som lærebok, og blir tilsvarende en litt kjedelig leseopplevelse. Boka fordrer motiverte lesere. De andre vil antakelig falle av underveis.
Gustavsson bruker en del eksempler gjennom boka, men framstillingen er generelt lite forankret i livet selv. Ikke minst med tanke på dens originale tittel, opplever jeg at den mangler tilknytning til virkelige menneskelige erfaringer, jeg savner litt jord, svette, svir og lykke – kort sagt litt inkarnasjon. Slik sett blir vektleggingen av det menneskelige stående mer som påstand enn som erfaring, mer som postulat enn levd liv.
Gustavsson vil antakelig svare at han har skrevet den boka han har ønsket å skrive, nemlig en bibelsk oppvurdering av jorden, det materielle og det menneskelige. Det har han all rett til å gjøre. Som kritiker påpeker jag bare hva som ville ha gjort boka til en sterkere leseropplevelse, og derved også argumentasjonen mer kraftfull.
Gode sitater
Jeg har streket under atskillige gode setninger underveis i lesningen. Gustavssons pregnante språk egner seg godt for sitater. For eksempel når det skrives om hvordan vi har for vane å skille mellom mer eller mindre åndelige yrker: «De kristne er ikke kalt til å skifte stilling, men innstilling!» Spørsmålet er ikke om man jobber som prest, pilot eller privatdetektiv, men hvilken innstilling man har til arbeidet. Nesten alt arbeid kan ses som en tjeneste for Gud og våre medmennesker.
Jeg har vanskelig for å se at Paulus utsagn til tessalonikerne om at de som ikke arbeider heller ikke skal spise, har noen som helst relevans til dagens spørsmål knyttet til borgerlønn.
— Per Eriksen
Det er imidlertid noen steder jeg har satt mine spørsmålstegn i margen. Hans tolkning av syndefallet, av slavers situasjon i Romerriket, og av spørsmål knyttet til rikdom og penger kan i det minste diskuteres. Og jeg har vanskelig for å se at Paulus utsagn til tessalonikerne om at de som ikke arbeider heller ikke skal spise, har noen som helst relevans til dagens spørsmål knyttet til borgerlønn, slik forfatteren antyder.
[ Rachel Held Evans leverer troverdig evangelisk feelgood ]
Til tross for enkelte kritiske innspill: Det er ingen grunn til å beklage at denne boka er kommet i ny utgave etter femten år. Problemstillingen er minst like aktuell. Og det er tross alt bibelteologien også.