The Tallis Scholars stråler av en lyrisk religiøs andakt

Martin Luther gikk ut av sitt gode skinn da han beskrev den franskflamske komponisten Josquin des Prés musikk. Det var magi for Luther.

The Tallis Scholars
KIRKEMUSIKK: Josquin des Prés messer hører til skattene i musikkhistorien. Nå har The Tallis Scholars kvittert ut tre av de nitten i et nytt album.
Publisert Sist oppdatert

Presis da tanken om en «ny» Peterskirke i Roma var ferdigtenkt rundt 1500, da Michelangelo dekorerte taket i Det sixtinske kapell og Leonardo malte Mona Lisa, gjorde sangmesteren Josquin furore i Italia – først i Milano, så hos paven. Den største blant de store på denne tiden, vil mange si. I dag er han helt og fullt til stede med sine 19 messer, som daglig oppføres flere steder i verden. Denne etterjulsvinteren kommer den åttende og siste utgivelsen av hans komplette messer ut, i sedvanlig stjerneformat med The Tallis Scholars.

Luthers musikkinteresse

Martin Luther kalte Josquin «musikkens fyrste». Han mente at ingen hadde sånt grep om notene, som han. Sedvanlig høystemt beskrev han det slik: «Josquin har sånt herredømme over musikken at notene må rette seg etter ham, mens de andre mestrene gjør som notene vil ha det til.» Vi tenker ofte på Luther som en som ikke satte musikken så høyt – at den sto i vegen for Ordet. Men hør her: «Vær hilset i Kristus! Hvor gjerne skulle jeg ikke av hjertet lovprise og anbefale musikken som den guddommelige og aldeles ypperlige gave den er. Men jeg er så overveldet av storheten og mangfoldet av gode og fine egenskaper at jeg hverken kan finne åpning eller avslutning eller noen måte å få sagt det på.»

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP