Anmeldelser

Ragnar Bjerkreims ambisiøse musikalprosjekt er også hans mest vellykkede til nå

Bjørn Eidsvåg, Kari Bremnes, Anders Baasmo og Jannike Kruse er bare noen av dem som bidrar når Ragnar Bjerkreims koronautsatte musikal «Himmel under hav» endelig er ute som album.

Ragnar Bjerkreim står for ideen, manuset og musikken, og Ingvar Hovland bidrar på tekstsiden. Musikalen planlegges framført i full scenisk oppsetting, når den pågående pandemien forhåpentligvis ikke lenger gjør slikt vanskelig. Foreløpig er cd-en en god erstatter for sceneversjonen.

Grepet med å legge handlingen under vann, på havbunnen i Nordsjøen, Norskehavet, Skagerak og Den engelske kanal, er gjort fordi Bjerkreim mener det på mange måter speiler det norske og det nordiske samfunnslivet: Fiske, samferdsel, økonomi gjennom olje og gassutvinning, men også kriger som er blitt ført både over og under havenes overflate, hvor tusenvis har mistet livet. Sivile fly, helikopter og plattform-ulykker hører også med til hva havet har tatt.

Det som først ble skisser på opphavsmannens notatblokk, ble senere til konkrete tenkte eksempler på hvordan dette har fått prege et folk og enkeltskjebner, og hvordan det er blitt en del av vår historie og det vi er blitt. Historiske og reflekterende tekstvedlegg, gjør at musikalen også blir dokumentarisk.

---

Album: Pop, vise, rock

Ragnar Bjerkreim

Himmel under hav – Songar frå Underwater bar

Trembling Records, 2021

Bjerkreim

---

Fellesskap

Gjestelisten av sangere og musikere består av kjente og litt mindre kjente navn: Solistene Tom Roger Aadland, Helene Bøksle, Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg, Anne Vada, Pål Rake, Odd Einar Nordheim, Julie Ervik, Hege Bjerk, Jannike Kruse, Hildegunn Gjerdrem og Anders Baasmo passer godt rollene de er tildelt. Musikerne er på et tilsvarende høyt nivå.

Hver for seg har de fått tilsendt noter og tekster til sine respektive bidrag, for deretter å feste det til tape i et av flere studioer som er benyttet.

Det rare, og ikke rent lite imponerende, er at alle bidragsyterne likevel fremstår som et fellesskap, nærmest som en dugnadsgjeng, som vil rekke ut en hjelpende hånd til musikalens grunnidé: Ikke glemme det vonde og vanskelige i vår fortid, som har trukket mennesker ned. Men i stedet for å dvele for lenge ved dét, søke opp og framover. Kanskje kan det historien forteller gjøre oss litt klokere og mer håpefulle.

Overgang

I heftet til cd-en spør Ragnar Bjerkreim: «Er døden definitiv og utslettande, eller berre ein overgang til eit utanomjordisk og uendeleg tilvære?»

Når de forliste i Underwater bar kommer inn på religiøse temaer i låten «Gud», bryter Gud selv inn med en forsvarstale for seg selv, på link fra himmelen: «Dei seier krigar er mi skuld, urett er mi skuld, liding er mi skuld. Men kven drap meg då eg levde? Var det ikkje vondskapen som tok mitt liv? Det vonde er mitt problem, eit problem eg deler med dykk, kjære menneske.»

Her er det ikke bare komponisten og musikeren, men også tekstforfatteren og teologen Ragnar Bjerkreim som uttaler seg på Guds vegne.

Dette er ikke nytt tankegods for Bjerkreim: Han var bare tolv år da han første gang vikarierte for broren Trygve som organist på en gudstjeneste i Ivesdal kapell i Bjerkreim kommune i Rogaland. Allerede som åtteåring hadde han spilt trøorgel til kjente barnesanger på søndagsskolen. I 1980 ga han med bandet Seka ut en LP med kristen vise, jazz og rock. Senere ble det seks års teologistudier ved Misjonshøgskolen i Stavanger, studier ved Rogaland Musikkonservatorium og et hovedfag i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Tro og tvil, og livets mysterium, har fått prege mye av det musikalske han har bedrevet. Bjerkreim har skrevet musikk til et tjuetalls film- og TV-produksjoner, deriblant The Kon Tiki Man og Kamilla og tyven.

Nå kulminerer alt dette i hans kanskje mest tidkrevende, men også mest vellykkede, verk.

Ragnar Bjerkreim har stått last og brast med et prosjekt som fortjener vår fulle oppmerksomhet, også fordi det med pandemien har fått en ny aktualitet.

—  Olav Solvang, musikkanmelder

Ny aktualitet

Bortsett fra selve handlingen og fremføringen, handler dette prosjektet også om et krevende praktisk opplegg i en vanskelig tid. Selv om det ble startet i 2017, så ble det sluttført etter at mye i Norge, ikke minst innenfor kulturlivet, ble stengt ned. Ragnar Bjerkreim har stått last og brast med et prosjekt som fortjener vår fulle oppmerksomhet, også fordi det med pandemien har fått en ny aktualitet. Korona-frykten og restriksjonene griper inn i selve musikal-konseptet: At vi i krevende tider med fortvilelse og usikkerhet, ikke må gi opp. Men heller ikke glemme.

I «Vi, vi er soldatar» rockes det friskt. Det er kreativt og bastant trommespill, utført av musikalens opphavsmann, Ragnar Bjerkreim, som nok en gang viser sitt allsidige musikalske talent.

Handlingen er en norsk spesialsoldat som uttaler seg via videokommunikasjon fra et oppdrag i utlandet, vist på storskjerm for de forliste i Underwater Bar. Utenfor passerer det ubåter fra ulike nasjoner. Det er dramatisk, friheten står på spill. Vokalist og soldat-tolker Anders Baasmo legger ikke noe imellom.

I «Olje flyt som blod» møter vi helikopterpiloten og andre forliste i Underwater Bar, som roper ut sin nød. Jannike Kruse synger med innlevelse, det samme gjør korister ledet av Grete Pedersen. I den angstfylte fortsettelsen, «Ta mi hånd», trygler en skadd offshorearbeider om å slippe å dø, der han ligger på sykestua nede i havet. Vokalist Hege Bjerk griper situasjonen, det samme gjør gitarist Eivind Aarset.

Pust

En redningsarbeider på et dykkerfartøy, som er med i søket etter helikopterfartøyet, griper inn: «Du må puste, du må puste, hugs å puste, hugs det går over, det vil bli betre, høyr kva eg lover: det vil bli betre!» synger Kari Bremnes.

Neste stemme ut, er fra mannen til en av de andre forliste: I «Finaste juvel» forteller han om deres store kjærlighet. Bjørn Eidsvåg synger med sjel og pondus, jeg må tilbake til «Føtter på fjell» for å høre maken til dette. Her har grunnen sviktet, likevel dveles det ved de gode minnene.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser