Rachel Held Evans leverer troverdig evangelisk feelgood

Rachel Held Evans bok Inspirert er en vaksine mot både blodfattig, individualistisk selvhjelpsteologi og autoritær, «bibeltro» fundamentalisme.

I likhet med mange andre nordmenn, oppdaget jeg Rachel Held Evans først etter hennes død i 2019. Evans var i mange år en kjent kristen stemme i amerikansk offentlighet, inntil hun i en alder av 37 år brått gikk bort.

Nå er boken hennes Inspirert: Om å felle kjemper, gå på vannet og elske Bibelen igjen oversatt til norsk av Hans Ivar Stordal. Boken utgis på Verbum forlag, og Merete Thomassen har skrevet forordet. Tittelen henspiller på læren om verbalinspirasjon (at alle ord i Bibelen er guddommelig inspirert) og den tilhørende debatten om bibelsyn. Evans vokste opp i et miljø hvor troen hvilte ene og alene på Bibelens såkalte «ufeilbarlighet». Som så mange av oss, opplevde hun i stadig økende grad at dette var et bibelsyn som ikke gav rom for livets kompleksitet: «Når du ikke lenger kan stole på at din gudegitte samvittighet kan veilede deg om hva som er rett, eller at din gudegitte forstand kan veilede deg om hva som er sant, så mister du også evnen til å forholde deg til verden på en meningsfull og autentisk måte».

Full av gullkorn

Gjennom et grundig arbeid med både egen troshistorie og Bibelens ulike deler, evner Evans å redefinere begreper som «bibeltroskap» og hva det kan bety at Bibelen er «inspirert». Boken er lettlest, har et godt driv, og er full av gullkorn – både fra Evans selv, og fra teologer og forskere som arbeider med bibeltekstene.

---

BOK: SAKPROSA/TRO

Rachel Held Evans

Inspirert

Oversatt av Hans Ivar Stordal

Verbum 2021

272 sider

---

Evans går inn i sentrale teologiske spørsmål, og utfordrer til en tro som tåler møtet med både erfaringens mangfold og Bibelens kompleksitet. Evans er bredt belest, og deler rundhåndet av sin kunnskap. Alt er kanskje ikke kunnskap som vil være ny eller revolusjonerende for alle, men Evans skriver med en kjærlighet og en rettferdighetssans som gjør teksten hennes unik. Som forfatter er hun utrolig levende – hun er så aktivt til stede på disse sidene at hun nærmest trer frem for meg som leser.

Om alle dukkene dine het Moses i sivet eller Jesus, og om du som barn satt i stum beundring under flanellografen, er dette boken for deg.

Lojalitet til egen samtid

Gjennom hele boken målbærer Evans en tydelig motstand mot enhver form for reduksjonistisk teologi. Når Gud valgte å la dette til dels motsetningsfylte vitnesbyrdet om sin frelseshistorie bli stående, så skal heller ikke vi redusere det – verken til Den lille Bibel (Joh. 3, 16) eller til en teologi som reduserer Jesu liv til et blekt bakteppe for Guds syndsforvaltning. Inspirert blir dermed en rik bok som spenner bredt, i likhet med den boken den handler om.

Forfatteren er så aktivt til stede på disse sidene at hun nærmest trer frem for meg som leser.

—  Gunhild Maria Hugdal

Evans går modig inn i Bibelens «texts of terror», og hun aktualiserer bibeltekstene på en måte som går i rette med den privilegerte, gjerne hvite, amerikanske kristendommen. Gjennom bokens åtte deler arbeider Evans seg gjennom det bibelske biblioteket på en måte som kaster nytt lys over både enkelttekster og den store fortellingen. Hver av bokens deler bærer preg av Evans evne til å kombinere kjærlighet til bibeltekstene, med en lojalitet til egen samtid og rettferdighetssans.

Reise i egen troshistorie

Evans inngang i Bibelens mange historier er dypt personlig. Fra barnsben av har Evans levd i – og elsket – dette bibelske universet. Dermed blir hennes reise gjennom Bibelens bibliotek også en reise i egen troshistorie. For meg ble Inspirert på mange måter et møte med meg selv, med den jeg en gang var, og med det jeg mistet på veien.

Boken fikk meg i kontakt med en idealisme og frimodighet som jeg ikke riktig har visst hva jeg skulle gjøre med, etter at jeg som ung måtte innse at Bibelen ikke var «Guds klare ord». Med ett husket jeg mye som lenge har vært glemt, og deriblant denne episoden: Som pur ung teologistudent ble jeg spurt om å holde andakt på Skandinaviska Turistkyrkan på Tenerife. Jeg valgte meg ut Jesaja 59, og talte om de fattige, om vårt moralske ansvar, og om hendene våre som var «fulle av blod». Pastoren ble nok litt svett – dette hadde han ikke sett for seg, og det jeg sa passet ikke for sydenturister som skulle spise vafler og høre om Guds kjærlighet. Så min andakt ble raskt «annullert» av pastorens kommentarer.

Evans gir meg lyst til å våge mer både som troende og som predikant.

—  Gunhild Maria Hugdal

Denne episoden var lenge noe jeg skammet meg dypt over, men nå som jeg tenker tilbake på den, må jeg smile. Var det så feil, egentlig, å bruke profeten til å tematisere urettferdigheten – der vi skandinaver nøt flotte hoteller og restaurantbesøk, helt blinde for båtflyktningene fra Afrikas kyst som søkte seg til de samme ferieøyene i håp om et levelig liv? Evans gir meg lyst til å våge mer både som troende og som predikant.

I konfirmantundervisningen

Teologi er et spørsmål om å overleve, skriver Evans. Hun skriver troverdig og gjenkjennelig om både tro og tvil, og dette gir boken en eksistensiell nerve fra begynnelse til slutt. Evans evner å gi bibelfortellingene nytt liv og aktualitet, og Inspirert blir dermed en bok som handler om mye mer enn bare Bibelen. Dette er definitivt en bok jeg håper vil bli lest, og som jeg tror mange vil ha glede og nytte av.

Evans etterlater deg begeistret – også om ikke alt appellerer like mye. Undertegnede vil bruke boken i forberedelser til konfirmantundervisningen allerede denne uka – med fornyet kjærlighet til min barndoms bibelske univers.

1

1

1