Nesten helt perfekt av Thomas Dybdahl

Thomas Dybdahl er en luring. Nettopp derfor har han fått Kåre Christoffer Vestrheim til å produsere The Great Plains akkurat slik den skal være. Ikke perfekt, men levende. Ikke tidsriktig, men på vei.

SÆREGEN: Siden 2001 har Thomas Dybdahl har vært en lavmælt, men samtidig ruvende skikkelse i norsk pop. Her spiller han på Roskildefestivalen i 2007.

Anmeldt av Ronnie MAG Larsen.

Etter at Thomas Dybdahl ble født i 1979 har han gjort ting på sin egen måte. Han skrek neppe da han kom ut, men hvisket et forsiktig takk, før han stemte gitaren. Personlig har jeg alltid fått de filmatiske vibbene av Thomas Dybdahls univers. Han har jo tross alt vunnet Amanda for musikken til Rottenetter, og jobber stadig med filmmusikk, men det er noe mer. Debutsingelen fraThat Great October Sound i 2001 kalte han «John Wayne», etter western-skuespilleren som døde like etter at Dybdahl ble født. Og det kan virke som om han har reist tilbake til det amerikanske slettelandskapet nå, med 16 år som soloartist i bagasjen.

Den støvete veien

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP