Anmeldelser

Det er den drømmen

«We found love in a hopeless place,» synger Rihanna. Det oppsummerer American Honey ganske godt.

Bilde 1 av 2

– Hva drømmer du om? spør lastebilsjåføren.

– Det er det ingen som har spurt meg om før, svarer Star.

18-åringen har reist hjemmefra, og prøver å livnære seg av å selge blader. Vi vet ikke så mye om bakgrunnen hennes, men får se at hun kommer fra en trailerpark der kjøleskapet er tomt, der hun har ansvaret for to små barn og bor sammen med en mann som drikker og tafser. I første scene står hun i en konteiner og leter etter mat, og vi skjønner at filmen handler om et Amerika langt vekk fra det polerte middelklassesamfunnet.

En mulighet

På supermarkedet i nærheten møter Star (Sasha Lane) tilfeldigvis Jake (Shia LeBeuf) som spør om hun vil være med til Kansas City og jobbe for ham. Star blir tiltrukket av både mannen og muligheten, og samme kveld bestemmer hun seg for å stikke.

Når barna er levert til deres biologiske mor, hopper Star på en minibuss full av ungdommer som alle har trøblete bakgrunn. Sammen reiser de rundt i USA, bor på moteller og går dør til dør for å selge bladabonnementer.

LES OGSÅ: Her er Vårt Lands nye redaktører

Skuespillere fra gata

Star får Jake som læremester, men liker ikke at han juger for å selge. Krystal (Riley Keough), som er sjefen i gruppa, advarer Star mot å få følelser for Jake. Det er ikke rom for romantikk i gruppa, og hvis hun ikke tjener nok, blir hun kastet av midt i ingenmannsland.

Bortsett fra Shia LaBeouf, som spiller Jake, er skuespillerne­ amatører. Regissør Andrea ­Arnold lette på gata da hun jaktet tenåringer som kunne spille i filmen. Hovedrolleinnehaver Sasha Lane fant hun på stranda,­ mens resten av skuespillerne ble funnet på parkeringsplasser, bygge­plasser og på festivaler. At de fleste ikke er profesjonelle, er synlig – på en god måte. Til tross for at de er unge, oser de av levd liv på en helt annen måte enn skuespillerne som kommer fra stjernefabrikken Hollywood.

Kameraet går tett på Lanes ansikt, og hun har et uttrykk du ikke blir lei av å se på. I tillegg er American Honey filmet i et bildeutsnitt som nærmest er kvadratisk. Det er trangt og tett, noe som gir en følelse av å være fanget.

LES OGSÅ: Skal vi gi etter bare fordi andre der ute reagerer på det vi tenker og gjør?

Mye varme

Selv om American Honey skildrer et røft miljø, inneholder den samtidig mye varme. Ungdommene danner et fellesskap i sitt utenforskap, der alle er forskjellige, men ­likevel inkludert.

Star opplever også at fremmede mennesker viser henne tillit, som når tre voksne menn med matchende cowboyhatter plukker henne opp i kabrioleten sin og inviterer henne på grilling og øl. Som tilskuer venter du på at de skal forgripe seg på henne, for det er jo det som pleier å skje når sårbare og søkende tenåringsjenter møter mektige menn på film. Men historien tar en annen vending.

Filmen inneholder flere slike glimt av medmenneskelig varme. Selv om Star er i en vanskelig situasjon, er heldigvis ikke alt helt håpløst. Det er ikke tilfeldig at en av Rihannas største hits går igjen i filmen, med tekstlinja «we found love in a hopeless place.»

LES OGSÅ: «Tidsoptimister kaller de seg, surrekoppene som aldri vet å passe klokka. De som alltid dukker opp en halvtime for sent til avtalt tid med en eller annen idiotisk forklaring», skriver Lene Julsen

Den drømmen

Lastebilsjåføren liker å lese blader, sier han. Det er derfor han lar Star få sitte på. Når Bruce Springsteens «Dream Baby Dream» spilles på radioen, synger de med. Og det er da han spør henne om hva hun drømmer om.

Selv om drømmen hennes ikke har vært artikulert før da, aner vi at den ligner på våre egne: Å få seg en jobb, å klare seg selv, å finne kjærligheten. Den enkle, grunnleggende formen for selvrealisering, som handler om å bli sett av andre og godtatt og elsket for den du er.

Når Star får tenkt seg om, har hun også et eget svar: Hun drømmer om å eie en stor campingvogn med plass til mange barn på et sted der det er mange store trær.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Anmeldelser