– Jeg ble utrolig glad da jeg hørte om tildelingen. Det var også skikkelig fint å få vist frem filmen igjen i Haugesund, sier Benjamin Ree til Vårt Land.

Rees dokumentar Kunstneren og tyven er årets mottaker av Andreasprisen, en økumenisk filmpris som deles ut hvert år. Prisen er et samarbeid mellom Den norske filmfestivalen i Haugesund, organisasjonen Film & Kino og Vårt Land.

Kunsttyveri

I juryens begrunnelse heter det blant annet at årets prisvinner «(..) lykkes til fulle med å minne oss på at ingen er bare det du først ser, men at hvert enkelt menneske har krav på respekt, omsorg og å bli sett på et fundamentalt plan».

Kunstneren Barbora Kysilkova opplever å få to av sine malerier stjålet fra Galleri Nobel i Oslo. En av tyvene heter Karl-Bertil Nordland. Politiet tar ham etter et par dager, men bildene dukker aldri opp igjen.

Filmen skildrer det tette båndet som oppstår mellom Barbora og Karl-Bertil, utløst av at kunstneren spør om å få male «tyven sin».

Et usannsynlig par

– Jeg ble interessert i de tilsynelatende store kontrastene mellom disse to. Men etter hvert som jeg filmet, viste de seg å være veldig like, forteller Benjamin Ree.

Hvem som ser og hjelper hvem viser seg etter hvert å gå begge veier.

Barbora og Karl-Bertil utstråler varme, medmenneskelighet og noe nærmest mystisk seg i mellom, mener regissøren.

– Jeg ble nysgjerrig på hvorfor denne utrolig gode kontakten? Og – hvorfor hjelper Barbara denne tyven?

Motiverer andre

Karl-Bertil er på et bunnpunkt når han treffer Barbora. Han er rusavhengig og har flere beinbrudd i kroppen.

– Det å klare å bygge seg opp igjen derfra – bli nykter og begynne å studere – det er noe av det mest imponerende jeg har sett. Filmen har lært meg at slike ting er mulig, sier Ree.

Historien har allerede høstet stor oppmerksomhet internasjonalt (se faktaboks). Etter USA-premieren i sommer har ekskriminelle Karl-Bertil fått flere henvendelser fra mennesker som har latt seg motivere til å bli rusfrie, forteller Ree.

Å bli sett

«Filmen bryter ned fasadene, slik kunsten kan gjøre det, og løfter fram en sterk humanitet og dype menneskelige bånd. Prisvinneren gnistrer av menneskeverd, kunst og kjærlighet,» skriver juryen.

I en scene får Karl-Bertil se seg selv malt for første gang. Han knekker sammen og begynner å gråte.

– Det er kanskje første gang han har følt seg sett. Det er det filmen handler om: Å bli sett og å se andre, sier Benjamin Ree.

 

LES OGSÅ:

• Andreasprisen 2019 til fransk film om små barn som blir forlatt

• Riksteatret legger ut på turné, tross strenge koronarestriksjoner