Kultur

Akter å røpe hemmelighet

– Jeg elsker magien i å avsløre musikalske hemmeligheter fra samtidsmusikken, sier David Harrington i Kronos-kvartetten. Fredag kveld spiller de på Oslo World, med Mahsa og Marjan Vahdat.

Kronos-kvartetten har vært verdensledende på å fornye strykekvartett-formatet helt siden 70-tallet. Nå spiller de på Oslo World sammen med iranske Mahsa og Marjan Vahdat, og til uken spiller de inn nytt album sammen.

45 år-jubileum

Kronos-kvartetten ble startet i 1973 av David Harrington, som fortsatt er leder.

– Jeg kan ikke tenke meg noe mer givende enn å gå på scenen og avsløre hemmeligheter for publikum – gjennom musikk de garantert ikke har hørt før. Jeg elsker den prosessen – det ligger en magi i det å avsløre rikdommene fra samtidsmusikken, sier David Harrington.

– Som alle strykekvartetter begynte vi med Haydn og Beethoven. Det er selve fundamentet. Men vi fant fort ut at det riktige for oss var å utforske det nye – vi ville oppdage en omskiftende verden gjennom de nye, musikalske uttrykkene, sier han.

– Jeg fant ut at min nysgjerrighet og pasjon, rettet seg mot det ukjente, siden har jeg alltid vært på vei mot det neste verket, sier han.

LES MER: Musikk som forandrer seg

1000 dedikerte verk

Kronos-kvartetten har hatt en unik posisjon som representant for ny kammermusikk. De har fått mer enn 1000 verk skrevet spesielt for kvartetten, fra komponister som Philip Glass, Steve Reich, John Adams, Kaija Saariaho, Terry Riley – og den norske komponisten Cecilie Ore. De har jobbet med mange crossover-prosjekter og fremført musikk av Thelonious Monk og Jimi Hendrix.

De har konstant promotert samtidsmusikk, særlig fra amerikanske komponister.

– Vi vil speile verden, og situasjonen rundt oss, gjennom tidens musikalske uttrykk. Men nå er det ikke spilt live-musikk i Det hvite hus siden Trump flyttet inn, det er et brudd med en lang tradisjon. Det sier alt om den politiske administrasjonen vår, og hvilken vekt de legger på amerikansk kultur, sier Harrington.

Essens

Han har en ambisjon om å speile verden gjennom samtidsmusikken.

– Vi bruker våre erfaringer og søker mot en essens i tilværelsen, gjennom konstant læring og eksperimentering med nye stilarter og former, forteller han.

Han skiller ikke så sterkt mellom musikere og komponister.

– Vi komponerer konserter og album, i sterk dialog med musikken.

De siste par årene har Kronos-musikerne samarbeidet med de iranske søstrene Mahsa og Marjan Vahdat. I kveld spiller de blant annet musikk av den egyptiske komponisten Islam Chipsy.

– Det er musikk du kan høre på en danseklubb i Kairo. Samtidig spiller vi Mahalia Jackson-låter. Vi håper bredden i repertoaret bidrar til å øke oppmerksomhet for forskjellige måter å leve på – og styrke forståelsen mennesker i mellom, sier han.

Samklang

Harrington forteller begeistret om Mahsa og Marjan Mahdat, og deres inntreden i samarbeidet med kvartetten.

– Det passet inn fra første stund, stemmene deres kommer inn som en forlengelse av klangen i kvartetten, mener han.

Møtepunkt

Mahsa Vahdat forteller om et musikalsk møte der mye stemte fra første stund.

– Jeg har bodd i San Fransisco den siste tiden, og ble invitert til kvartettens festival i 2017. Vi fant fort de musikalske møtepunktene oss i mellom. Nå lager vi album på Kirkelig Kulturverksted, med et program som spenner fra 800 år gammel Rumi-tradisjon til iransk samtidsmusikk.

Hun forteller om kvartettens evne til å skape spennende, musikalske landskaper.

– De er uredde og utrettelige i sitt virke for å utvikle samtidsmusikken, med usvikelig krav til kvalitet – og alltid med et innslag av spiritualitet og leken humor. Vi har funnet en kjemi gjennom musikalske holdninger, og felles trang til å utforske nytt materiale, forteller Mahsa Vahdat.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur