Kultur

Norsk kunstoffentlighet blir fattigere uten Håkon Bleken

KOMMENTAR: Håkon Blekens kunst ga fylde til både livet og døden. Bildene vil ikke slutte å utfordre oss.

Få, om noen andre norske samtidskunstnere har satt så tydelige spor etter seg som Håkon Bleken. Som maler, grafiker og collagekunstner var han dypt forankret i tradisjonen. Samtidig fulgte han nåtiden og samfunnet rundt seg med sylskarpt blikk.

Nå er Bleken borte, 96 år gammel. Det vil merkes, norsk kunstoffentlighet er blitt fattigere. For Bleken stagnerte aldri, han tilhørte aldri bare én epoke, slik kunstnerkollega og venn Sverre Bjertnes vektlegger overfor NRK.

I stedet etterlot han seg et forbløffende rikt og mangesidig visuelt landskap.

Kunsten hans kunne være heftig og infam, men også øm og melankolsk. Vi så det ikke minst i måten Bleken tematiserte døden og sin egen dødelighet på.

Dødsfordriv og melankoli

Håkon Bleken skildret både egen og andres aldring, uten filter, og han snakket om kunst som et «dødsfordriv». Til 90-årsdagen siterte han poeten Dylan Thomas’ verselinje «Do not go gentle into that good night». Han brukte den like godt som tittel på sin egen retrospektive utstilling på Henie Onstad Kunstsenter.

I utstillingen på Henie Onstad hang blant annet et portrett av komponistvennen Arne Nordheim, kalt Avskjed I (2008). Nordheim, som døde i 2010, er på vei ut av den blå bildeflaten. Han er til stede, men samtidig ferd med å løses opp. Maleriet er ladet med både ro og uro.

Blekens kunst kunne være heftig og infam, men også øm og melankolsk

Slik klarte Bleken å fange noe universelt i et personlig bilde som også bærer Nordheims karakteristiske trekk.

Håkon Bleken var produktiv nesten helt til det siste. Blant de senere arbeidene hans var en serie silketrykk til Dantes Inferno, gjendiktet og gitt ut på Solum Bokvennen i 2022. Bleken forbandt Inferno med melankoli, med lengsel, skriver Tom Egil Hverven i sitt forord til trykkene:

«Melankoli, sier han, er en tilstand hvor man lengter etter noe, for eksempel minner, noe tilbakelagt, i fortiden – eller etter noe i fremtiden, noe som kan hende, men som likevel virker uoppnåelig.»

Utforskingen av det eksistensielle dro ham flere ganger mot litterære verk, som Ibsens Hedda Gabler og Hamsuns Mysterier. Andre ganger førte det ham rett inn i storpolitikken.

Politisk kirkekunst

Samfunnsengasjementet kunne gå hånd i hånd med religiøse motiver, noe som ikke minst blir klart med Korsveien I-XV i St. Olavs domkirke i Trondheim fra 1975. Den katolske kirken ble revet i 2014, og bildene er senere blitt vist frem i Nidarosdomen.

Bleken Korsveien

I Korsveien går Jesu lidelseshistorie i dialog med samtidens og den nære fortidens krig og elendighet. De femten stasjonene i kirkerommet inneholder collager med avisutklipp fra Vietnamkrigen, andre verdenskrig og fra Pinochets og Francos regimer, overmalt av Bleken.

---

Håkon Bleken (1929–2025)

  • Den norske kunstneren Håkon Bleken døde tirsdag 21. januar, 96 år gammel.
  • Bleken etterlater seg et bredt og eksperimenterende kunstnerskap, med tydelige linjer bakover i den moderne tradisjonen
  • Viste stort samfunnsengasjement lokalt i hjembyen Trondheim, men også mot nasjonale og internasjonale hendelser

---

Her smelter den bibelske grunnfortellingen sammen med lidelsene og volden vi møter i den dagsaktuelle nyhetsstrømmen. Det må kunne kalles dristig. Bleken nærmest tvinger oss til å se parallellene, og til å løfte blikket.

Bleken jobbet med collage livet igjennom, slik kunsthistoriker Karin Hellandsjø minner oss om i utgivelsen Håkon Bleken Collage, hvor Korsveien er gjengitt. Teknikken, der ulike elementer blir satt sammen for å skape nye sammenhenger, ble også Blekens måte å uttrykke seg på etter massakren på Utøya i 2011.

Blant kunstnerens nyeste collager, er Solrose fra 2023. Bildet inneholder en solsikke, Ukrainas nasjonalblomst.

Tilbake til start

Solrose var blant bildene som ble vist i Galleri Brandstrup i fjor i forbindelse med Blekens 95-årsdag. Utstillingen, som ble omtalt i Vårt Land, bekreftet inntrykket av en kunstner som fremdeles hadde god driv, og skal ha gitt galleriet besøksrekord.

Her hang også Enten eller fra 2022, hvor et nyfødt barn blir holdt frem foran en hodeskalle. Døden og livet møtes, ansikt til ansikt. Noe tar slutt, og noe nytt spirer.

Takk for kunsten, Håkon Bleken.

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Mer fra: Kultur